Kulturkupeen

Når det bliver morgen

∗∗∗∗

Anmeldelse af Eva Zierau

Tankevækkende japansk drama.

Den firedobbelte Cannes vinder instruktøren Naomi Kawase er tilbage med en ny film, melodramaet Når det bliver morgen, der handler om adoption i Japan.

Det japanske ægtepar Satoko Kurihara (Hiromi Nagasaku) og Kiyokazu Kurihara (Arata Iura), der bor i Tokyo, kan ikke få børn. En dag ser de en reklame i tv for en nonprofit organisation, der formidler kontakt mellem barnløse ægtepar og unge piger/kvinder, der er blevet gravide, og som enten ikke ønsker at opfostre barnet selv eller har mulighed for at tage vare på det. En af betingelserne er, at den ene forælder er indstillet på at gå hjemme med barnet.

Plakat: Another World Entertainment

Efter lange overvejelser pro og kontra adoption slår Satoko og Kiyokazu i 2013 til og adopterer en lille dreng på seks uger. Han bliver deres et og alt. Allerede fra han er helt lille, får han at vide, at de ikke er hans biologiske ophav.

Da han er syv år og skal starte i skole, modtager forældrene flere telefonopkald fra en fremmed ung kvinde, der påstår, at hun er hans biologiske mor, og hun vil have sit barn tilbage. Sker det ikke vil hun have penge for at holde sig væk fra ham. Adoptivforældrene bliver selvsagt oprørte og bekymrede.

Foto: Another World Entertainment

Vi kommer vidt omkring de mange dilemmaer, der findes omkring adoption i Japan. Vi ser adoption belyst ud fra såvel den biologiske mors som adoptivforældrenes synsvinkel. Vi fornemmer en holdning til unge kvinder, der bliver gravid udenfor ægteskab i Japan i dag, som er milevidt fra den danske. Det er så skamfuldt, at nogle af de unge kvinder bogstaveligt talt bliver sendt ud på en øde ø, hvor en godgørende organisation tager sig af dem, indtil de har født. Det lyder i vores optik helt utidssvarende, ikke mindst, fordi filmen foregår i 2020 i et land, hvis befolkning på verdensplan er blandt de bedst uddannede. Set i den optik er filmen meget interessant. Filmen er en stærk kritik af det japanske konservative samfund og ikke mindst dets syn på kvinder.

Foto: Another World Entertainment

Når det bliver morgen hører til de smalle film. Den er lidt af en øjenåbner, hvad angår kvindernes stilling i Japan.

Naomi Kawase, der som kun 28 årig ved Cannes festivalen i 1997, blev den hidtil yngste guldvinder, hvor hun vandt prisen for filmen Suzaku og siden har vundet et hav af priser, har gjort det igen. Lavet en film som bevæger og giver stof til eftertanke.

Instruktør: Naomi Kawase

Premiere: 28. oktober 2021

Plakat og trailer: Another World Entertainment




Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *