Menu Luk

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af  Ulla Strømberg.

Ny bog og udstilling på museet Davids Samling: Mere end ord – Kalligrafi fra den islamiske verden.

Det kan næsten ikke være smukkere og mere æstetisk præsenteret.  Men det har også taget tid, for både bog og udstilling har været flere år undervejs og føjer nyttig dokumentation og ny viden til Davids Samlings besiddelser inden for området: Islamisk kunst og herunder islamisk kalligrafi.

Museet og grundlæggeren

Med denne udstilling og i det hele taget den eksklusive fremtrædelsesform er museet i Kronprinsessegade alt andet end woke eller medlem af cancel-kulturen.  Det er mere end godt at opleve anno 2024.

Mere end ord. Udstilling og katalog. Davids Samling. 2024. Nr. 44, fotoudsnit af Blad fra koran. Nordafrika, ca 900. Davids Samling.Foto: US.

Det private museum står fast forankret i troen på egen nytteværdi og har gjort det i mere end 60 år uden at lefle for tidens aktuelle modetrends.  Sammenlignet med andre kulturinstitutioner er de 60 år måske ikke så meget at prale af, og dog. For Davids Samling har udviklet sig til det væsentligste sted i Danmark for islamisk kunst og har i de seneste mange årtier, takket være fonden bag museet, købt og udvidet samlingen, så den i dag er ganske unik.

Davids Samling bygger på en testamentarisk gave fra C.L. David, som døde i 1960, ugift og barnløs, men velhavende. Han ejede bl.a huset i Kronprinsessegade, der rummede flere kunstsamlinger, og det er her museet er forankret. Landstedet Marienborg blev testamenteret til den danske stat som officiel bolig for den til enhver tid siddende statsminister. Derfor kender alle danskere husets facade og indkørsel, men de færreste har nok været indenfor.

C.L. David havde selv arvet en pæn formue, men han var en dygtig pengemand, og det konglomerat af firmaer, som han ejede ved sin død, blev siden en del af ISS!

Museet har gratis adgang. Denne gestus er faktisk ganske ualmindelig i Danmark. Samtidigt er der hyppige rundvisninger og introduktioner – som naturligvis også gratis. Det er vigtigt, for nok er malerisamlingen og andet på museet nemt at gå til og forstå, men den nye særudstilling og smukke bog kræver ikke kun fordybelse og indsigt, der er også brug for stikord.

Kalligrafi – Mere end ord

Kalligraf er i gængs forstand en smuk håndskrift. Og da Islam som sådan ikke ynder afbildninger af mennesker, har kalligrafien på mange forskellige materialer og altså ikke kun papir, udviklet sig til en utrolig raffineret kunstart.

Mere end ord. Udstilling og katalog. Davids Samling. 2024. nr.123. Talismanisk skjorte. Indien. 18. årh. 2.halvdel.

På udstillingen ses, hvordan der er ”skrevet” på mange forskellige materialer. Skriften ( kalligrafien) har en iboende skønhed i sig selv og rummer samtidigt budskaber, der ofte er en hyldest til Allah. Keramiske værker som skåle har fine ornamenter, der af de kyndige kan udlægges som skrift. Tekstiler har indvævede skrifttegn med citater fra koranen. Genstande af elfenben og træ er prydet med de skønneste ornamenter, der for de belæste kan aflæses og forstås som bl.a. steder fra Koranen, det hellige skrift fra ca. 600 år e.v.t.

Mere end ord. Udstilling og katalog. Davids Samling. 2024. Udsnit af skrift. Afghanistan. 1500-tallet. Davids Samling udstillingsnr.23. Foto: US.

Også officielle dokumenter på papir kunne danne udgangspunkt for udsøgt kalligrafi –  måske med en hyldest til en hersker.

Alt har næsten været muligt, og i øvrigt er kalligrafen ikke en uddød race. En lille video midtvejs i udstillingen viser,  hvordan der med en tilskåret pind stadig kan skabes de fineste tegn, som kan tydes af de indviede.

Lidt kuriøst er udstillet en messehagel, som har været anvendt i Vor frue Kirke i Aarhus, men i dag  tilhører Nationalmuseet.  I klædningsstykket indgår et 1400-tals vævet stof som ved en nøje granskning indeholder en inskription, der dog er spejlvendt.

Mere end ord. Udstilling og katalog. Davids Samling. 2024. Udsnit af Messehagel syet af stof fra 1300-tallet. Udstillingsnr. 128. Nationalmuseet. Foto: US.

Stoffet har været på en ”Rejse”. Vævet i Iran i  det 14. århundrede og senere anvendt i Maria Kirken i Gdansk  – inskriptionen er tydet som ”Den lærde Sultan”.  Har man være bekendt med det?  Næppe, men interessant er det.

Mørk og fascinerende – som Aladdins hule

Mere end ord. Udstilling og katalog. Davids Samling. 2024. Foto af udstillingen af Pernille Klemp.

Udstillingen er næsten som et gravkammer eller Aladdins hule.  Mørk og ganske elegant. Meget konsekvent er flere rum indrettet uden dagslys med smukke polstrede vægge og montrer, mens der er lange og gode beskrivelser af de i alt 128 genstande, som er udstillet. Teksterne går igen i katalogdelen i den store bog.

Formidlingen

For fagfolk er det nok at fordybe sig i, for lægfolket er der brug for en mindre trykt introduktion, som kan give nogle stikord til kalligrafien i den islamiske verden og i øvrigt også indeholde en ordliste.

Det er ikke nok, at publikum kan læse plancherne.  Der er brug for at kunne vende tilbage til de grundlæggende tanker og bevæggrunde bag den islamiske kalligrafi. Dvs. også det alfabet, som der findes flere varianter af inden for den arabiske verden. Bogen er for tung at løbe rundt med!

Alfabetets udviklingshistorie er et kapitel for sig – og ligeledes en sammenligning med det, vi kender fra det latinske alfabet. Samtidigt ville det være godt med en reminder om, via et verdenskort, hvor udbredt den islamiske kunst og kultur er.

Mere end ord. Udstilling og katalog. Davids Samling. 2024. Flise. Nordindien. ca. 17. årg. Udstillingsnr. 125. Davids Samling. Foto: US.

Ved at gennemgå de mange genstande i den store bog viser det sig, at de stammer fra så forskellige lande som: Syrien, Palæstina, Irak, Egypten, Iran, Vestafrika, Yemen, Afghanistan, Det osmanniske Rige, Indien, Kina, Anatolien, Tyrkiet og flere til.

Museet for islamisk kunst

Udstillingen bygger primært på Davids Samlings egne værker, men der er også vigtige lån fra Nationalmuseet og Designmuseet.

Davids Samling er en lille perle i dansk museumsverden og godt forankret i klassisk kultur. Derfor er det vigtigt, at den viden, som museet rummer og ønsker at formidle også møder publikum på klassisk vis: dvs. med små, lettilgængelige brochurer om både museet og de aktuelle udstillinger. Uden den formidling vil både det samlede museum og den aktuelle særudstilling ikke på rette vis nå det almindelige, nysgerrige publikum.

 

Bogen

Kataloget eller bogen er vigtig dokumentation og på alle måder et smukt bogværk, hvor alt er i æstetisk harmoni skabt af Rasmus Koch Studio og udsendt i samarbejde med Strandbergs Publishing.

Samtidigt er artiklerne og alle katalogteksterne læseværdige og lettilgængelige.  Det meste er skrevet af museets tre specialister, Joachim Meyer, museumsdirektør, og museumsinspektørerne Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel, mens andre forskere har suppleret med artikler.

Mere end Ord – udgivet af Davids Samling og Strandberg Publishing.

Udstillinger varer til 26.1. 2025

Davids Samling ligger i Kronprinsessegade – lige ved Kongens Have i København.

 

https://www.davidmus.dk/

www.strandbergpublishing.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *