Nye Rejsende. Repremiere på Det Kongelige Teater.

∗ ∗ ∗ ∗

(5 til Sicilia Gadborg Høegh, 3 til tekst og instruktion).

Monologen Nye Rejsende. Repremiere på Det Kongelige Teater.

”Ny dansk dramatik” siger presseteksten, men det er vel snarere ny dansk prosa – dramatiseret i et dramatikerlaboratorium. Og det peger direkte hen på det store problem: Hvor er den nye danske dramatik henne? Borte har taget den, og så kan Det Kongelige Teater og Bikubenfonden bruge nok så mange penge på at lede i alle mulige igangsatte projekter. Men på de små scener sker der faktisk noget. Nye talenter dukker op, og her er det ikke nødvendigt at ty til nye som gamle romaner for at tækkes en eventuel programerklæring om “ny dansk dramatik”.

Nye rejsende. Det Kongelige Teater. Foto af Alexander Banck-Petersen.

”Nye Rejsende” af forfatteren Tine Høeg  fik Bogforums debutantpris i 2017. For dramatiseringen står ingen navngiven person, men forestillingen havde oprindelig premiere for ca. et år siden. Også dengang var Sicilia Gadborg Høegh alene på scene med en stor tavle og et grimt skrivebord, der kan bruges til lidt af hvert.  Man får næsten ondt af skuespilleren, når hun skal bakse rundt med bordet for at illustrere både tog, skolestue og meget mere. Det må være en fiks idé, som synes at være hentet  fra et kursus med overskriften: “Husk at lade skuespilleren bakse rundt med noget i lange monologer”.

Nye rejsende. Det Kongelige Teater. Foto af Alexander Banck-Petersen

Historien er banal, enkel og meget forudsigelig, dog fortalt i en fint og stramt sprog. For unge mennesker er der måske nok af genkendelighed, men for de lidt mere modne er det sværere. Men havde det ikke været for Sicilia Gadborg Høeghs klare fortolkning af den forvirrede gymnasielærer, havde forestillingen være direkte kedelig.

Den unge kvinde er på vej til sit første job, i tog, og her møder hun sin drømmehelt. Møderne i toget forsætter andre steder, bl.a. hjemme hos hende, og imens skal hun passe jobbet. Tankerne kredser dog mest om den udkårne, som desværre har både kone og barn.  En banal historie, fortalt så lineært, at man allerede 20 minutter inde kan regne sig til slutningen og også fornemme, at der ikke vil ske ret mange andre svinkeærinder end dem, som vor ensomme fortæller nødvendigvis må berette om for at holde historien i gang.

Og så er det slut, lidt overraskende, vist nok på Vestre Kirkegaard, hvor parret går rundt og taler. Pludselig er han pist væk.

Sicilia Gadborg Høegh har allerede udviklet sig til at være en god skuespiller, men denne rolle giver dog hverken mulighed for at vise de mere humoristiske eller dybe sider af talentet. Det må ske med bedre tekster og i samspil med andre.

Nye Rejsende af Tine Høeg

Dramatiker: Tine Høeg

Iscenesættelse: Johan Sarauw