Den største lille gård

∗ ∗  ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

En stærk drøm om et liv i harmoni med naturen. Dette er dokumentaren der viser, at vilde drømme faktisk kan gå i opfyldelse, selvom det godt kan tage lang tid.

©Angel Films

John og Molly Chester kastede sig for syv år siden ud i drømmen om at leve selvforsynende og i harmoni med naturen. Ingen af dem var landmænd. Ingen af dem havde konkrete tanker om, hvad der skulle til for at realisere drømmen. Men vi oplever, at der i hvert fald skal en stor portion stædighed til. John og Molly Chester overvinder den californiske stenhårde og golde ørkenjord og får skabt en meget smuk og frodig plantage med hundredevis af dyr og planter. Der er naturligt nok en del nedture undervejs, men de lader sig ikke slå ud af kurs.

©Angel Films

De ved faktisk ikke ret meget om landbrug og dyrehold, men de får en ’guru’, som fortæller om vigtigheden af diversitet, diversitet og diversitet. Og på trods af mange genvordigheder, så lykkes det for de to ihærdige naturelskere at modstå skovbrande, insektangreb, tørke og præriehundeangreb.

©Angel Films

Det er hovedpersonen John Chester, der tidligere ernærede sig som naturfotograf, som her optræder dels som sig selv og dels som instruktør af filmen. Og naturbilleder er der masser af. Gribende, rørende, truende og livsbekræftende med liv, fødsel, død, og mere almindelige dagligdags situationer.

©Angel Films

Personerne er tegnet forholdsvis flade. Der er ikke mange alvorlige overvejelser om dette eller hint aspekt ved projektet. Der kommer vanskelige situationer såsom dyrefødsler, men de bliver imødegået med rolig stemmeføring og ingen slinger i valsen. Og man skulle da ellers tro at syv år i arbejdsbukser og mangel på penge kunne afstedkomme nogle diskussioner ægtefolkene og de ansatte imellem. Men sådan præsenteres det ikke. Vi oplever ingen menneskelige kriser, kun vanskeligheder der skal overvindes. Ingen vaklen i geledderne, og det er måske filmens svaghed: at den ikke problematiserer projektet, men skaber et lidt for ens udtryk gennem de 91 minutter filmen varer. Men billederne er gode, dyrene venlige og planterne velsmagende. En positiv oplevelse her i den mørke danske vinter.

©Angel Films

Titel: Den største lille gård (2019)
Instruktion: John Chester