Operafestival i Finland: Tryllefløjten – både ny og gammel iscenesættelse.

∗ ∗ ∗ ∗

Tryllefløjten ved årets operafestival i Savonlinna, Finland.

Opsætningen af ”Tryllefløjten” er både ny og gammel, skriver festivalen i Savonlinna. For med Erik Söderblom som instruktør er der rusket godt op i en 50 år gammel iscenesættelse af August Everding. Også dekoration og kostumer er både fra tidligere tid og moderniseret af Erik Söderblom.

Tryllefløjten. Savonlinna festival. 2023. Foto: US:

Meget bliver forærende takket være den næsten 600 år gamle borg og de tykke mure, som danner scenens bagvæg. Der kræves ikke så meget mere. Lyssætningen understøtter det eventyrlige, når tre store, hvide fantasi-træer ruller rundt på scenen og udgør eneste dekoration sammen med nogle flotte strålekranse ved porthvælvingerne.  Resten skabes af de tykke, stemningsfulde borgmure. Det bliver netop så eventyrligt og urealistisk, som ”Tryllefløjten” lægger op til. For vi er hinsides al fornuft på et sted, hvor mystikken råder, og en fuglefænger hopper rundt i egne tanker. Men kærligheden banker på og blomstrer i de øverste sociale lag, mens fuglefængeren bare kan drømme om en dag at stifte familie.

Tryllefløjten. Operafestival i Savonlinna. 2023. Foto: presse.

Så langt så godt, men kostumerne og dermed nyfortolkningen er rigeligt voke-agtige. Nok er prinsen Tamino i prinsetøj til alle tider, men Papageno er udstyret i halvlangt hvidt tylskørt og grøn overdel, som var han en feminin Cykelmyggen Egon. Derfor er Papagena, da hun endelig viser sig som en ung, sød kvinde, i grøn habit og høj hat. Det er slet ikke morsomt. Men Papagenos drøm om de mange små papageno’er realiseres til allersidst på moderne vis med et stor håndfuld børn i 5-10 årsalderen, som flokkes på scenen i friskt sommertøj. Det gør selvfølgelig hele fortællingen meget hjemlig og nutidig og bortvisker det eventyrlige.

Faktisk lykkes det legende let at få fortalt den noget besværlige historie med de finske sangere, der synger og taler på finsk, naturligvis for at der ikke skal være for mange barrierer, når produktionen er lagt an på familier.  Heldigvis er der engelske overtekster for os andre.  Men gad vide, om moderne børn fanges af historien? Derimod burde Mozarts toner i sig selv kunne overbevise børn om, at noget interessant er på færde.

Der er nok skåret nogle hjørner i historien, og jeg har i denne opsætning lidt svært ved at fatte det store præsteskab og dermed synes også det meste om logebrødre og ritualer egentlig at være væk.

Men i dag er meget tilladt i en teateropsætning af en opera fra 1791. Mozart var i øvrigt ikke fysisk i topform, da han skrev ”Tryllefløjten”. Den kun 34 årige komponist og musiker var på et svært, næsten uoverstigeligt sted i livet. Han havde ingen penge, følte sig udstødt af det finere selskab, arbejdede så godt han kunne og skrev parallelt, ifølge både den evige legende (gentaget i teaterforestillingen og siden filmen ”Amadeus”) og forskere her i året 1791 på både ”Requiem” og ”Tryllefløjten”. At han tillige var på vej til at blive alvorligt syg og dødsmærket, ved vi i dag.  Alligevel er musikken til ”Tryllefløjten” så vidunderlig fuld af eventyr og overraskelser og livsappetit, at det er helt ubegribeligt. Men døden lurer nu også i både handling og historie i ”Tryllefløjten” og gennemsyrer naturligvis dødsmessen.

Stedet for uropførelsen af “Tryllefløjten” var på et folkeligt teater uden for Wien, hvilket ikke gør historien mindre interessant. Mozarts hastværk skyldte også, at operaen var et bestillingsarbejde med partier til både teaterdirektøren, Emanuel Schikaneder, og svigerinden, der sang henholdsvis Ypperstepræsten og koloraturpartierne som Nattens Dronning. Tænk at kunne skabe noget så unikt og vidunderligt under et næsten umenneskeligt pres.

De forskellige finske sangere her i 2023 er gode uden at nogen som sådan løber med opmærksomheden, men alle holder niveauet. I ”Tryllefløjten” er det ofte enten Papageno eller basstemmerne og Nattens Dronning, der får publikums gunst. Her i denne finske opsætning er de dybe mandsstemmer og ikke mindst koret, der fylder både scenen og ørerne.  Og det er ikke ualmindeligt i Savonlinna, fik jeg fortalt. Engang stod der 120 kormedlemmer på den trange scene. Og akustisk  er det ret imponerende, hvad den overdækkede borggård kan præstere.

Savonlinna, Finland. Borgen Olavinlinna ved aftentid. Foto US.

Tryllefløjten opført med finsk sang og tale, 2023 i Savonlinna, Finland

Conductor / Sakari Oramo