Kulturkupeen

Rædsel af Anna Bro på Teater Grob.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Rædsel af Anna Bro på Teater Grob.

Ny, dansk Dramatik: I tirsdags sad et par hundrede dramatikere, dramaturger og lign. på Gl. Scene i den smukke Balkonfoyer. De fleste græd over, hvor svært det er at være dansk dramatiker. Ikke mindst en dramaturg syntes at det hele var meget, meget skidt, og så forplantede stemningen sig yderligere.

Men måske går de slet ikke i teatret? For heldigvis spiller mange (mindre) teatre dansk dramatik og gør det af fuld overbevisning: Bornholms Teater, Vendsyssel Teater, Teater Grob, Teater V, Sorte Hest, Republique, Folketeatret, Landsteatret, Dramafronten …  og jeg kunne blive ved.  Derfor er det sin sag, med den slags grådkvalte seminarer.(Læs en senere kommentar her på kulturkupeen.dk )

I stedet kan man bl.a. glæde sig over, at dramatikeren Anna Bro spilles på Teater Grob, og at forestillingen er udviklet af AHA produktion og allerede har fået megen og god respons.

Rædsel på Teater Grob. Foto: Søren Meisner. 2020.

”Rædsel” er et lille kammerspil, der kunne have været en monolog, og måske havde været mere effektivt i den form. I stedet er det blevet til et spil med en kvindelig hovedperson, der nærmer sig et sammenbrud og føler, at der er noget, som trykker og nager hende. I programmet står en stemme, men det er snarere en stor ANGST, en sten og slet ikke som titlen siger: en rædsel.  Men bortset fra disse indvendinger er stykket mere end relevant og handler om, hvordan det moderne menneske, på trods af at det forsøger at gøre alt det rigtige, kan blive i tvivl, miste selvtilliden, selvkontrollen og til sidst blot lukke sig inde – eller melde sig ud af det hele.  Stykket har nok også en styrke i at vise, at det, som kan synes hel uovervindeligt, blot er en temporær situation. Angsten kan forsvinde, det tyngende ansvar kan deles med andre, og man behøver ikke at være helt alene om at bekæmpe verden.

Skuespilleren Ida Cæcilie Rasmussen er ideel og overbevisende i rollen som øjenlægen, der uden skyld ser en patient dø. Så begynder det at brase sammen omkring hende. Stykket arbejder bevidst med, at angsten eller rædslen ved livet er personificeret i en stor, grå skygge, her en lidt afsexet mandsperson, spillet meget neutralt af Alexander Clement.  Det kan i nogle passager virke meget tungt, denne 1:1, men måske er det meningen.

Rædsel på Teater Grob. Foto: Søren Meisner. 2020.

Netop ved at kvindefigurer pludselig skal kæmpe mod en anden person og ikke en hel verden kan virke lidt forkert, men det må jo være et valg som både forfatter og instruktør, den garvede Rune David Grue, har tænkt over.

Stykket rammer ned i vor komplicerede nutid og gør det på en overbevisende og meget redelig måde. Men nogen overlevelsesredskaber kunne jeg ikke skimte.

Se derfor forestillingen en dag, hvor humøret er i nogenlunde i balance.

www.grob.dk

 

Medvirkende:
Ida Cæcilie Rasmussen og Alexander Clement

Manuskript: Anna Bro
Instruktion: Rune David Grue
Scenografi: Kristian Knudsen
Lysdesign og automationsteknik: Frederik Dahl Hougs
Lyddesign: Jonas Vest

RÆDSEL UDFOLDET – en samtalerække om psyken

Hver lørdag inviterer vi efter RÆDSEL publikum med til en uddybende snak om forestillingens tematik, når dramatiker Anna Bro samtaler med mennesker, der på den ene eller den anden måde har angst, depression eller stress som en del af sin hverdag. Gæsterne er:


  1. februar: Signe Amtoft, radiovært og forfatter
    29. februar: John Brodersen, professor i almen medicin
    7. marts: Anne Lindhardt, overlæge i psykiatri
    14. marts: Frivillige fra GIRLTALK, rådgivning for piger og unge kvinder

www.grob.dk

til og med 21.3. 2020.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.