Kulturkupeen

Repremiere på tegnefilmsversionen af Tryllefløjten på Operaen.

 

Anbefaling af Ulla Strømberg.

Repremiere på tegnefilmsversionen af Tryllefløjten på Operaen.

Nu er der mulighed for igen at opleve den muntre, ”animation”-version af operaen ”Tryllefløjten”.

Tryllefløjten. Det Kongelige Teater. 2020/23. Foto: Camilla Winther.

Sorte katte, lyserøde elefanter og bidske hunde er med til at skabe en både sjov og næsten moderne oplevelse, når ”Tryllefløjten” indsættes i en blanding af stumfilm anno 1920erne og tegnefilm fra 1940erne og senere.  Det hele går op i en højere enhed med sangerne flere gange højt til vejrs, også når de svære toner skal lyde.

5 stjerner gav jeg dengang, nu er det en anbefaling – for der er mange hold sangere, flere dirigenter og tillige kan opsætningen ikke løbe fra, at der er sket mange tekniske landvindinger, siden opsætningen blev konciperet i Berlin, 2012.  Det ville i dag nok betyde et hurtigere tempo på afviklingen.

Tilbage i august 2020, hvor Danmark som det meste af verden var underdrejet, havde denne muntre opsætning af Mozarts ”Tryllefløjten” danmarkspremiere. Kun få fik mulighed for at opleve den, og det var en skam.

Det er en samarbejdsforestilling, der oprindelige blev produceret af Berlins Komische Oper i samarbejde den engelske teatergruppe ”1927”. Siden har produktionen haft endnu mere succes rundt omkring. Her på Operaen er det med dansk sang og danske tekster på det store hvide lærred, for det er primært en stumfilmsversion af Mozarts uimodståelige opera.

Tryllefløjten. Det Kongelige Teater. 2020/2023.  Foto: Camilla Winther.

Spørgsmålet er dog om det tydeliggør den lidt komplicerede fortælling om de to vandringsmænd, Tamino og Papageno. Da jeg overværede operaen sunget af to lebendige herrer: Gert Henning-Jensen og Frederik Rolin og en meget klar og charmerende Louise McClelland Jacobsen som Pamina.

Denne operaversion med 10 år på bagen, har et adstadigt tempo i sceneskift og dermed mærkelige pauser. Tror det kan justeres. Men den både raffinerede og naive stemning, som denne opsætning udstråler, er så overbevisende at denne opsætning er perfekt til opera-noviser.

Nedenfor følger min gamle anmeldelse fra 2020:

https://www.kulturkupeen.dk/tryllefloejten-paa-det-kongelige-teater-i-operaen/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *