Rocketman

∗∗∗∗∗

Storslået filmmusical.

Mit liv har været ret vildt. Lavpunkterne var meget lave, højdepunkterne meget høje. Desværre var der ikke ret meget balance ind imellem. Sagt af Elton John om den første del af sit liv og tidlige karriere. Filmmusicalen Rocketman tager netop udgangspunkt i denne periode.

I filmens intro kommer Elton John(Taron Egerton) gående ned ad en lang gang iført højrødt fuglekostume og store solbriller. Man tror, at han er på vej til en af sine utallige koncerter. Det er ikke tilfældet. Han er er på vej til sit første AA møde på en afvænningsklinik. Her fortæller han i flashbacks først modvilligt, senere hudløst ærligt sin historie om sin opvækst og sin afhængighed af kokain, alkohol, sex m.v. Han hader misbruget, som fremkalder det værste i ham. Det er derfor han har besluttet endeligt at gøre noget ved det.

Elton John, som oprindelig hed Reginald K. Dwight, er enebarn. Han havde en ulykkelig og ensom barndom, i en dysfunktionel familie med en fraværende og følelseskold far og en stærkt narcissistisk hjemmegående mor som følte, at hun var gået glip af en masse ved at få et barn. Han blev opdraget af sin mor og mormor. Snart gik det op for dem, at Reginald var usædvanlig musikalsk. Han fik et scholarship til et højt estimeret musikakademi, og derfra tager historien fart.

Vejen til stardom er imidlertid lang og hård. En dag møder han sangskriveren Bernie Taupin(Jamie Bell). De to slår sig sammen. Bernie skriver teksterne og Elton musikken. En af hans mest elskede sange Your Song fra 1970 tog det ham under 10 minutter at komponere musikken til. Melodien var der bare inde i hovedet på ham, da han så teksten. Netop denne scene ser vi i filmen. Han sidder ved sit klaver, og pludselig dukker melodien op, vi alle kender. De to arbejder stadig sammen, og det er som bekendt gennem årene blevet til det ene megahit efter det andet. Da Elton får mulighed for at optræde på det kendte spillested Troubadour i Los Angeles, tager hans karriere for alvor fart.

Det faktum at Elton er homoseksuel spiller en betydelig rolle i filmen. Det er svært for ham at fortælle familien det. Hans forhold til sin maneger og tidligere kæreste John Read(Richard Madden) bliver ikke just modtaget med glæde.

Det svært at få armene ned, når man forlader biografens mørke. Filmen er velspillet ikke mindst af hovedrolle indehaveren, Taron Egerton, som Elton John. Taron synger selv sangene i filmen. Og det gør han godt. Han siger:Noget af det mest spændende ved filmen var, at Elton John gav tilladelse til, at hans sange fortolkes og præsenteres i en innovativ og anderledes fortælling. Sangene synges ikke kun som scenenumre, men også i introspektive øjeblikke. Det er bl.a. i disse, hvor han hudløst ærligt fortæller om sig selv og sin livsduelighed, at filmen rigtig kan mærkes.

Visuelt er det en flot og farverig film, der spænder vidt fra små intime scener fra Elton Johns tidlige år både privat og professionelt, til imponerende musikalske danseoptrin med et hav af medvirkende og store internationale koncerter. I et godt flow får vi serveret en spektakulær karriere indenfor popmusikken.

Er man Elton John fan er denne kontrastfyldte film et must. Den er på en gang sørgelig, morsom og rørende. Den kan det en filmmusical skal. Tryllebinde os med en dramatisk historie, flotte scener, fascinerende karakterer og et hav af iørefaldende melodier.

Instruktør: Dexter Fletcher

Trailer: Paramount Pictures

Premiere: 29. maj 2019