Kulturkupeen

Sauls Søn

∗∗∗∗

Af: TOM HARPØTH

Sauls søn – et voldsomt dokument

Sauls Søn er en stærk film af László Nemes. Den har modtaget adskillige priser, herunder the Golden Globe for bedste ikke-engelsksprogede film. Og de er velfortjente. Filmen foregår i 1944 i den tyske udryddelseslejr Auschwitz-Birkenau, hvor man følger hovedpersonen Saul i hans tvangsarbejde med at rydde nøgne lig ud af nazisternes gaskamre og transportere dem til krematorier, sørge for at de bliver brændt og deres aske kørt bort. Desuden skal han stjæle fangernes værdigenstande og aflevere dem til de tyske vagter. Dette tvangsarbejde udføres af Sonderkommandoer bestående af udvalgte jøder, som mod lidt ekstra madrationer skal arbejde hårdt og umenneskeligt med at udrydde deres medfanger. Selv får de så lov til at leve et par måneder længere end de øvrige fanger.

Saul udfører sit forfærdelige tvangsarbejde ved at lukke helt af for omverdenen og kun lige fokusere på det allernærmeste. Og det er sådan, vi publikummer oplever Sauls verden. Hans forknyttede ansigt fylder stort set hvert eneste billede og viser, hvorledes man kan holde ud at gøre, som han gør. Gennem hele filmen følger kameraet Saul og stiller kun skarpt på ham. Omgivelserne er slørede, og publikum bliver lige så konfuse som Saul selv. Lydsporet er til gengæld meget voldsomt i sin registrering af alt det uhyrlige, der foregår lige for øjnene og ørerne af Saul, og som han selv befordrer.

Umenneskelighed er det overordnede tema, og filmen vil vise hvorledes man kan overleve denne umenneskelighed. En dag opdager Saul en dreng, som ånder endnu, efter at alle andre er døde i gaskammeret. Saul redder ham ud af dødens klør, men han overhales straks af en nazi-officer, som myrder drengen. Herefter er Sauls redningsprojekt skabt: Saul vil sørge for at den døde dreng får en ordentlig begravelse ved at få en rabbiner til at læse af toraen og forrette de nødvendige ceremonier. Saul opfatter drengen som sin søn og fortæller alle sine medfanger, at det er nødvendigt for ham at give sin søn en ordentlig begravelse.
foto 2 Sauls Søn

®: camera-film

Men det er klart, at det er svært at skjule en død dreng i koncentrationslejren, hvor alt overvåges af nidkære nazister. Samtidig forsøger Sauls gruppe af medfanger at skabe sig en flugtmulighed, og de opfatter derfor drengen som en forhindring for deres eget projekt. Det bliver i sandhed en kamp på liv og død om menneskelighed og værdighed midt i denne grufulde og fuldstændigt ufattelige terror og foragt for mennesker. Et helvede på jord.

Filmen er fornemt fotograferet af Mátyas Erdély. Saul optræder på stort set alle billeder i hele filmen og fylder rammen næsten helt. I det gamle filmformat 4:3 opleves verden anderledes anmassende og komprimeret. Når dertil føjes en meget ringe dybdeskarphed og en høj lydintensitet kan det ikke blive mere kvalmende at ’være til stede’ i et bunkersagtigt krematorium med råbende og skrigende og døende mennesker.

László Nemes har leveret et overbevisende argument for menneskelighed.

Trailer: Camera Film




Titel: Sauls søn Instruktion: Lásló Nemes (2015). Varighed: 107 min. Censur: 15 år