Kulturkupeen

Spændende repremierer på københavnske teatre.

 

Anbefalinger af Ulla Strømberg.

Spændende repremierer på københavnske teatre.

Beckett, Strindberg og ny dramatik på Teatret ved Sorte Hest, Bellevue teatret og Teater V.

Teatrene genåbner, og flere tyr til genopsætninger af forestillinger, som bl.a. på grund af coronaen slet ikke er udspillede.  Men ingen tør juble. For det er jo på en lidt dyster baggrund, at kultursteder får lov at åbne fra søndag d.16. januar 2022.

Men jeg vil ikke mindst pege på tre teateropsætninger, som det er værd at se eller måske ligefrem gense:

På teatret ved Sorte Hest spilles allerede fra søndag d.16. januar Samuel Becketts legendariske stykke: MENS VI VENTER PÅ GODOT.

Stykket er indbegrebet af absurd teater og har siden 1952, hvor det udkom på tryk og urpremieren i Paris i 1953 stået som det ultimative bud på livets og eksistensen uforklarlige mystik og den menneskelige selvopholdelsesdrift.  Præcis som et andet Beckett-stykke: “Glade Dage”, hvor Winnie sidder i en sandbunke og, som tiden går, bliver mere og mere dækket til. Samtidig må man desværre indrømme, at i de ca. 70 år, der er gået, siden disse Post-Anden-Verdenskrig-spil er blevet kendt, synes grundsubstansen i vor daglige liv mildest talt endnu mere absurd eller er det bare ”naturligt”.  “Mens vi venter på Godot” er i dag, 2022, faktisk intet mindre end sindbilledet på den moderne, uforklarlige eksistens.

Forestillingen på Teatret ved Sorte Hest blev anmeldt her på Kulturkupeen i september 2020 – og som mange andre anmeldere var jeg begejstret for ikke mindst iscenesættelsen, der evnede at holde teksten og skuespillerne stramt, men alligevel bevægende: 5 stjerner. Læs anmeldelsen her:

https://www.kulturkupeen.dk/mens-vi-venter-paa-godot-paa-teatret-ved-sorte-hest/

Mens vi venter på Godot.Teatret ved Sorte Hest. Promotionfoto fra teatret og har intet med forestillingen at gøre. Foto: Robin Skjoldborg. 2020.

MEDVIRKENDE:

Estragon: Nicolas Bro  / Vladimir: Mads Wille / Pozzo: Steen Stig Lommer  / Lucky: Kristoffer Helmuth  / Drengen: Olga Matthiesen

Instruktør: Maria Vinterberg
Scenograf: Marianne Nilsson

Der spilles indtil d. 6. 2. 2022. Lige nu er samtlige forestillinger udsolgte. Men prøv alligevel. Det er besværet værd.

www.sortehest.dk

“I støvet fra regnen” Teater Grob,  2018, pressefoto.

Endnu en repremiere:

I Støvet fra Regnen.

Oprindelige blev dette psykologiske nyskrevne kammerspil vist på Teater Grob i 2018. For et år siden fik Teater Grob ny ledelse, og nu er ”I Støvet fra Regnen” flyttet til Teater V i Valby.  Historien er uhyggelig aktuel i disse år om to soldaterveteraner, der forsøger at holde facaden, men nedenunder lurer  og brænder PTSD. På Teater Grob blev det et smukt melankolsk møde omkring et billardbord. Håber at det noget anderledes rum på Teater V kan honorere kravene. Paw Henriksen og Martin Hestbæk var forrygende autentiske, og teksten havde tilsyneladende ingen modhager. Et flot team på og bag scenen.  5 stjerner på Kulturkupeen dengang, Her følger anmeldelsen

https://www.kulturkupeen.dk/i-stoevet-fra-regnen-teater-grob/

Medvirkende: Paw Henriksen, Martin Hestbæk
Dramatiker: Magnus Luel Berg
Idé og Instruktion: Per Scheel-Krüger
Scenograf: Laura Rasmussen
Der spilles fra d. 21. – 29. januar 2022.  Efterfølgende turnerer produktionen.

“I støvet fra regnen” Teater Grob 2018, pressefoto.

 

I øvrigt er der for mig et mærkeligt titelsammenfald med en monolog af den afdøde franske dramatiker Koltes ”Regnen før skoven”, som bl.a. blev spillet på Det Kongelige Teater i 1980erne og på Teater Grob i 2007, men det er anden historie.

www.teater-v.dk

Tredje vigtige repremiere er Bellevue Teatrets

Frøken Julie.

Også dette kammerspil på Bellevue Teatret har været længe undervejs og på grund af Coronaen har det været opført i flere omgange, bl.a. som en form for ”work in progress”. Med den tidligere solodanser Alban Lendorf som debuterende skuespiller i tjenerrollen Jean over for  Sonja Richter i rollen som Frøkenen er det en ny og anderledes konstellation. Også for instruktøren  Thure Lindhardt er det en debut.  Resultatet var og er blevet meget interessant, men måske er der sket mere, siden jeg så opsætningen senest, sommeren 2021.  Dengang blev det til 5 stjerner.

Frøken Julie på Bellevue Teatret, 2021. Alban Lendorf og Sonja Richter. Foto: Robin Skjoldborg.

Denne Frøken Julie står som et skoleeksempel på en god klassikeropsætning: tro mod dramatikeren August Strindbergs tanker, men alligevel moderne i den måde, som personerne rent psykologisk fremstår. Den fine frøken over for den proletariske arbejder, men hvis moral er højest? Måske er de lige frastødende. Spørgsmålet er, hvad Strindberg ville, da han skrev stykket som endnu et angreb på det kvindekøn og den overklasse, han aldrig fik afklaret sit forhold til?

Her følger min anmeldelse: https://www.kulturkupeen.dk/froeken-julie-paa-bellevue-teatret/

Der spilles kun få dage 27. – 30. januar 2022 og så drages der på turne.

Medvirkende:

Sonja Richter, Alban Lendorf, Sara Hjort Ditlevsen & Andreas Bernitt

Manuskript: August Strindberg

Musik Andreas Bernitt

Scenografi Maja Ravn

Instruktion: Thure Lindhardt

www.bellevueteatret.dk

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *