Kulturkupeen

Symmetri – ny designbog af Per Mollerup.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

 

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Symmetri – Gentagelsens attraktion i arkitektur & design.

Ny strømlinet designbog af Per Mollerup, manden bag ikke mindst diverse logoer, som i årtier har præget bybilledet i Danmark: Metroen, home og såmænd også de knappe museumsnavne som ARoS og Heart.

Per Mollerup  er dr. tech. fra Lunds  Universitet og har beklædt professorembeder i både Norge og Australien samt været leder af Designlab i mange år.

Per Mollerup er ordknap og præcis, både når han skriver og tænker. Hverken i design eller på skrift kan Per Mollerup lide overflødige elementer eller sproglige mellemregninger. Men fagterminologi går han ikke af vejen for. Så med den stramme, nye bog ”Symmetri” er der nok at lære, bl.a. begreber som rotationssymmetri og translationssymmetri.

Bogen har et højt, aflangt format, er smukt layoutet af forfatteren selv med et ganske originalt og æstetisk billedudvalg, der synliggør den symmetri i bred forstand, som er bogens hovedemne.

Symmetri i dagligdagen er noget mange tager for givet.  Men omvendt ved de fleste (ikke mindst lægfolk), at det kan gøre ondt i øjnene, hvis et par vinduer på en facade er placeret hen i vejret og helt forkert, eller hvis en nymodens tilbygning til et ældre hus pludselig vælter balancen. Er frakken knappet skævt, ses det, er øjen make-up’en uens på de to øjne, kan det forvirre etc.

Symmetrien er overalt og noget, vi vist alle iboende kan lide uden måske at reflektere over det.

Per Mollerup dykker ned i begrebet og tvister det et par gange.

Metroen.Logo. Per Mollerup designlab.

Bogen indledes med et foto af et shakerhus fra 1792, smukt, gråt og  symmetrisk i opbygningen, dog med lidt store vinduer, der ikke levner meget plads til selve facaden. Siden sættes kendte symboler og ikoner over for overraskende parallelle billedvalg. Hvem havde tænkt på at tage EU-flaget med de 12 stjerner og sætte det over for Stonehenge i Sydengland?  Mere indlysende er det at se inspirationen fra den tyske arkitekt Erich Mendelsohns Einsteinturm uden for Postdam (1921) i Arne Jacobsens Stillings Hus (1938-39) på Gammeltorv i København. Begge eksempler på den såkaldte translationssymmetri, hvor elementerne er flyttet eller forskudt, men ellers lig hinanden.

Også runde former har Mollerups interesse og lidt dumdristigt sættes Shakespeares The Globe Theatre (en moderne kopi på South Bank i London) over for den svenske arkitekt Asplunds berømte hovedbibliotek i Stockholm. Den runde bygning har altid fascineret arkitekter, men ikke altid med lige stort held.

Andre berømte arkitekter og designeres værker tages også med og understøtter på bedste vis forfatterens ønske om at vise optimale eksempler på symmetri. Heldigvis er der også modsætningen – asymmetrien bl.a. hos ægteparret Eames med stolen ”La Chaise” fra 1948 i hvidt fiberglas og med fem ben for at understøtte den raffinerede asymmetri.

Bogen kommer vidt omkring og viser også det måske inkonsekvente i, at japanske ”split-toe sokker” naturligvis er asymmetriske, hvorimod japanske sko, ”geta”, der er af træ og hævet op, er symmetriske.

Grundtvigs Kirke. Inspiration for mange arkitekter og kunstnere, bl.a. Per Kirkeby. Foto: Stig Nørhald.

Mursten kan være fascinerende og er blevet brugt hos bl.a. billedkunstneren Per Kirkeby i de mere end 300 murstenskulpturer, han har skabt, og som kan opleves adskillige steder i Tyskland og udvalgte steder i Danmark, bl.a. i Skærum Mølle i Jylland. Der står et helt hus: “Huset for Sten og Stjerner” – opført i 1996.  Per Mollerup deler fascinationen af mursten og de uendelige kombinationsmuligheder. Desværre er det en disciplin som ofte er blevet glemt i det kedsommelige parcelhusbyggeri, som det danske land er blevet polstret med i de seneste årtier.

Tapeter og friser er næsten pr. definition gentagelse, og her kan Mollerup tilføje sine begreber  translationssymmetrisk – dvs. gentagelse langs en lige linje,  Også rotation kan ske – eller begge dele – i bl.a. stakitter, gitre etc. Smukke fotos og tegninger forklarer begreberne.

Chaussesten  fra en tid, hvor byrummet var smukt og gennemtænkt. Foto: Stig Nørhald.

Le Corbusiers lille bibel om de menneskelige mål kogt ind til begrebet modulor er naturligvis også med. Le Corbusier antog, at mennesket var en mand, 181 cm høj. Derfra kunne Le Corbusier måle sig frem til de ofte små rum, som  menneskene i hans begrebsverden skulle bebo. Heldigvis går Per Mollerup i rette med Le Corbusiers dogmatiske udgangspunkt, for hvad skal høje mænd og små kvinder gøre?

Men bogen har dog et foto af Le Corbusiers kloster Sainte-Marie de La Tourette, færdiggjort i 1961 uden for Lyon. Jeg har selv besøgt stedet (også indenfor) i slutningen af 1990erne. Det var ganske frastødende i al sin snavsede grå beton. Så kan det godt være, at teorierne bag byggeriet var interessante og nye, men resultatet burde være afgørende. For øvrigt, men det nævner bogen intet om, synes Panum Instituttet i København, bygget i perioden 1970-86 af bl.a. arkitektparret Koppel, på den mest triste måde at være inspireret af netop Le Corbusiers store fængselslignende betonbyggerier, hvor symmetri, transformation og reflektionsteorier er inddraget. Menneskeligt og smukt er det ikke.

At alt “smukt” ikke nødvendigvis er symmetrisk,  kan bogen komme med flere lærerige eksempler på. Bl.a. er den legendariske venetianske gondol et interessant eksempel, hvor gondolens bagbordside er 23 cm længere end styrbordsiden, og som bogen skriver: Det asymmetriske skrog kompenserer for gondolierens ensidige padlen”. Hvor mange Venedig-farere har lagt mærke til det?  Jeg melder hus for forbi.

“Symmetri” er en sirlig og elegant bog, hurtigt læst, men med langtidsvirkning. Ingen visuelle oplevelser bliver som før.

Udkommer d. 25. 8. 2023 på forlaget Lindhardt og Ringhof.

www.lindhardtogringhof.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *