SYNKEFRI

∗∗∗∗

SYNKEFRI er en  dansk film om et skibsforlis i Hirtshals. En blæsende novemberdag i 1981 forliser en mindre fiskekutter og en redningsbåd ud for Hirtshals havn. Ni mænd mister livet. Myndighederne placerer ansvaret hos styrmanden på den synkefri redningsbåd. Hans 17 årige søn Henrik(Sylvester Byder) nægter at tro på, at forliset var farens skyld, og for at rense hans navn, begynder Henrik at undersøge den officielle årsag. Han er overbevist om, at der er noget fordækt over hele sagen, og han sætter sig for at opklare, hvad det er.

SYNKEFRI er inspireret af en virkelig hændelse i 1981. Har man ikke hørt om den før, kan det godt være lidt uklart, hvad der foregår lige i begyndelsen af filmen. Vi ser og hører om den tragiske hændelse via aviser, radio og tv.

Plakat: WASABI

De lokale fiskerne, der frygter, at ulykken vil koste arbejdspladser, og at konkurrencen fra de store fiskekuttere i Hanstholm og Skagen vil blive endnu hårdere, ønsker sagen dysset ned. Myndighederne vil for deres vedkommende gøre alt for at undgå en offentlig skandale. Henriks mor, der har rigeligt med at håndtere sorgen over at have mistet sin mand og far til deres to børn, vil bare lægge hændelsen bag sig.

Henrik står således alene med sit ønske om at rense sin fars eftermæle. En af farens kollegaer siger til ham: Din far kommer ikke tilbage, men begynder du at rippe op i alt det her, kommer du til at såre en masse mennesker, og vi kan starte forfra med artikler m.v.  Alligevel føler Henrik sig forpligtet til at redde sin fars ære, og derfor beslutter han at udforske sagen til bunds. Han kontakter en journalist på det lokale dagblad, og herfra tager sagen en ny drejning.

SYNKEFRI er en film, der gør indtryk. Man føler med de familier, der har mistet deres kære til det frådende hav. De efterladtes livsgrundlag er i risiko for at smuldre. Vi har at gøre med en fortælling om et barsk liv på havet og de berørte familier, der efter forliset bliver efterladt tilbage.

Den unge Henrik er utrættelig i sin søgen efter sandheden om forliset og hans fars død. Vi kender bl.a Sylvester Byde fra film som De forbandede år I og 2.

Filmen er instrueret af Christian Andersen, som også har skrevet manuskriptet sammen med Martin Strange-Hansen. Med stærke navne som bl.a. Sylvester Byder, Johanne Louise Schmidt, Lars Topp Thomsen og Sofie Torp på rollelisten hylder SYNKEFRI landets frivillige redningsfolk, der uden tøven sætter livet på spil for at redde andre i nød.

Der er meget på spil i SYNKEFRI. Man er godt underholdt. Gå ind og se filmen.

Instruktør: Christian Andersen

Trailer: SCANDINAVIAN FILM DISTRIBUTION og WASABI