Kulturkupeen

Tal R – ny bog om malerierne.

 

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Tal R – ny bog om malerierne.

Ny flot bog om Tal Rs malerier skrevet af kunstanmelderen Pernille Albrethsen.

For mange er Tal R måske stadig den lidt vilde unge kunstner, det er fuld af de flotteste kulører med en tilbagevendende pink farve, der gør sig bemærket. Men Tal R  har rundet de 50 år, har været professor i Düsseldorf og haft store udstillinger på både Louisiana, Glyptoteket og Ordrupgaard  samt på adskillige museer i udlandet, der også har købt værker af ham. Han er repræsenteret på  talrige museer i Danmark, rundt i Europa og nogle få steder i USA og Brasilien. Han er blevet en voksen kunstner.

Tal R – bog fra Strandberg Publishing.2023. Et par sider.

Tal Rs aktivitetsniveau har altid været højt, og hans imødekommenhed ualmindelig. Han er kort sagt ganske unik i dansk sammenhæng.

Derfor er den nye bog også kærkommen, ikke mindst fordi den er skrevet i et lettilgængeligt sprog efter mange samtaler mellem kunstneren og kritikeren.  Bogen følger Tal Rs egen inddeling af malerierne i såkaldte ”familier” dvs. temaer.

Det samlede oeuvre bliver, om ikke helt glasklart, så langt mere overskueligt, når temaerne samles. Tidligt i bogen forklares om den ”bort”, eller bund, som på ca. 20-30 cm i skiftende farver ligger nederst på malerierne skabt igennem et par årtier, Det giver  det enkelte maleri et fast ”holdepunkt”, så motivet ikke bare falder mod jorden, men står på borten, som jeg nu vil kalde et scenegulv. Selv citeres Tak R for at tale om ”der, hvor de beskidte fingre lander, når man sidder til bords”.

Tal R – bog fra Strandberg Publishing.2023. Et par sider.

Bogen rummer kun lidt sporadisk information om Tal Rs baggrund med en moder, der ofte besøgte en broderiforretning på Frederiksberg, og det er et minde, som er lagret dybt. Men Tal R hedder egentlig Tal Rosenzwaig og blev født i 1967 i Tel Aviv, men året efter kom familien til Danmark. Han var 27 år, da han efter mange års male-uddannelse på en mindre malerskole, landede på Akademiet. Dengang var der nogle dominerende danske professorer, som satte kursen. Bogen understreger, at maleriet som udtryksform var nedprioriteret, men det står nu ikke så klart i min erindring. Tværtimod. Generationen efter den danske bølge: ” De unge vilde” var stadig i 1990erne optaget af maleri, måske fordi det var noget, der kunne sælges og give mad på bordet.

Så prosaisk er bogen ikke og næsten fri for de floskler, som i dag ofte påklistres kunstformidlingen. Et sted er jeg dog stået af: ”Der var dog en særlig performativ håndtering af maleriet”.  Øh. Efter fluxus- og megen anden performancekunst, ikke mindst i udlandet i midten af det 20. århundrede, er sprængningen af maleriet og brugen af fotos m.m. næppe noget, der alene karakteriserer Tal Rs arbejder så sent som i 1990erne.  Men ellers lukker de forskellige temaer, ”familier” op for en klar forståelse af de skiftende motivkredse,  men der står mindre om de uimodståelige farver.  For Tal R er, udover altid at dyrke det figurative på en skæv måde, ikke mindst koloristisk og klar, så det basker én lige op i øjnene.

Farverne og de ofte skarpe konturer er overrumplende og fascinerende og gør Tal Rs  billedverden unik, og hvad der ikke er så dumt, genkendelig.

Bogens smukke layout ved Mikael Jensen understreger på alle måder kunstnerens omgang med former og farver – og nogle af de værker, der på den store Louisiana udstilling i  2017 fangede ens opmærksomhed, bliver her vist og forklaret på bedste vis. Udstillingen i Humlebæk var hverken smuk eller harmonisk, men heldigvis var der nogle spektakulære collager, der bestod af stof, perler m.m. og kan opfattes som fascinerende kaleidoskoper, nu med ”familie”-overskriften ”Adieu Interessant”.  Tal R udtaler i bogen, at de blev forudsætningen for, at han omkring 2008 turde kaste sig ud i ”voksenmaleriet”.

Voksen eller ej – flere af de malerier der var med på Ordrupgaard (2021) med fugle i bur – og blomster, referer tilbage til store mestrer inden for malerkunsten. Men det gør ikke noget, for den modne Tal R er til stadighed sin egen.

Tal R – bog fra Strandberg Publishing. et par sider vedr. “Sortedam”..

 

Bogen er fuld af flotte gengivelser af værker, men de sættes ikke i relief af hverken  skulpturerne, som var udstillede på Glyptoteket i 2020 eller af grafikken, som måske kommer i en lind strøm.

Bogen remser nogle af de vigtige udstillinger op og ligeså med samlinger etc. i udlandet. Men der mangler årstal. Også et lille cv havde været en venlig håndsrækning til læserne, der nu skal google etc.

Tal Rs værker er bl.a. repræsenteret af det danske galleri Bo Bjerggaard, der også har Per Kirkeby og John Kørner blandt mange udenlandske kunstnere. Gad vide om den flotte bog ikke sætter skub i endnu en udstilling med værker af produktive kunstner.

Bogen udkommer 16.11. 2023.

Forlaget Strandberg Publishing.

www.strandbergpublishing.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *