The Crown. 4. sæson.

∗∗∗∗∗

Flot og velspillet.

I søndags havde 4. sæson af Netflix’ monster succes The Crown premiere, og efter at have set de tre første episoder af den nye sæson, må jeg endnu engang konstatere at serien holder.

Vi befinder os i slut 70erne og Dronning Elisabeth(Olivia Colman) ser med bekymring på sin søn Charles(Josh O´Connor), som nu er omkring 30 år. Han har endnu ikke fundet kvinden der, når han en dag overtager tronen, skal blive Englands dronning. Ja, han har ret beset fundet hende. Hans store kærlighed er Camilla Parker Bowles. Men hun er på det tidspunkt gift med en anden, så den option holder ikke.

Det er et urolig tid i England. Den konservative Margaret Thatcher også kaldet Jernladyen kommer til magten i 1979. Hun er den første engelske kvindelige statsminister og er ikke just Dronningens hofret. De to havde et anstrengt forhold til hinanden, hvilket man fornemmer stærkt i serien. I en scene i  giver Thatcher paradoksalt nok overfor Dronningen udtryk for, at hun ikke ser grund til at udnævne kvindelige ministre i hendes egen regering, idet hun ikke finder kvinder egnede til vigtige stillinger. De er for følelsesladede siger hun. Dobbeltmoral så det batter. Det problem får de ikke med mig svarer Dronningen tørt.

Vi bliver også præsenteret for Lord Mountbatten en britisk søofficer og statsmand og oldebarn af dronning Victoria. Han blev myrdet i 1979 i en alder af 79 år ved et IRA-attentat, mens han var på fisketur ud for den irske kyst. Charles og han havde et tæt forhold. Mountbatten anbefalede Charles at gifte sig med en ung aristokratisk pige uden fortid, hvilket han som bekendt rent faktisk gjorde.

De nye afsnit viser ikke mindst Charles’ møde med Diana(Emma Corrin) og det efterfølgende turbulente ægteskab mellem de to. Diana var dengang kun18 år, kom fra et stort gods og arbejdede i en børnehave i London. Deres ægteskab var i årevis et af verdens mest omtalte i medierne. Et ægteskab der i øvrigt blev indgået på et meget belejligt tidspunkt, da Kongehuset var i krise.

Vi kommer også ind på forholdet mellem Dronningen og hendes søster Margaret. Et forhold, der ikke altid er let. Margaret er Dronningens modsætning. Lige så formel og tilknappet Dronningen er, ligeså løssluppen er hendes søster. Og det siger ikke så lidt. Magaret er, i forhold til Dronningen, som at gå fra en sort/hvid film til en farvefilm er der en tæt på Kongehuset, der siger i serien. Meget rammende beskrivelse.

De engelske kongehus er ifølge flere engelske medier ikke særligt begejstret for den nye sæson, som de finder giver et forvansket billede af familien.

Men vi andre kan læne os tilbage i sofaen og se denne flotte og velspillede serie, hvor vi i hvert afsnit kan følge med i de kongeliges liv og intriger, samtidig med, at vi også bliver klogere på Englands historie i nyere tid. 4. sæson tegner rigtig godt. God fornøjelse.

TV serie Netflix

Instruktører: Stephen Daldry, Philip Martin, Ron Howards, Julian Jarred mv.

Trailer: Netflix