The First Monday in May

∗∗∗∗∗

Anna Wintour: Mode fortjener anerkendelse, når den påvirker og berører mennesker. Hvad mere kan man forvente af kunst?

Er mode kunst? Hvordan kan man forene de to verdener? Disse spørgsmål undersøger instruktør Andrew Rossi i sin dokumentar The First Monday in May, der foregår på The Metropolitan Museum of Art  i New York. I filmen følger vi den engelske kurator Andrew Bolton, som er ansvarlig for museets Kostumeinstitut. Han forbereder museets nye store modeudstilling: China:Through the Looking Glass. Udstillingen havde premiere i NY i 2015 og i London i 2016. Det er intet mindre end et fantastisk job, den mand har, hvilket Bolton også selv giver udtryk for i filmen. Bolton stod også bag museets udstilling om modedesigneren Alexander McQueen: Alexander McQueen: Savage Beauty i 2011, som blev en kæmpe succes både kunstnerisk og kommercielt.

monday-maniquinner

Titlen på filmen refererer til gallamiddagen The Met Galla, der bliver afholdt på museet hvert år, den første mandag i maj, hvor alle, der er noget indenfor mode, design, musik, film m.v., bliver inviteret til en fundraising middag til fordel for Kostumeinstituttet. Gallaens bestyrelsesformand er Anna Wintour, der siden 1988 har været chefredaktør for modemagasinet Vogue, og har ry for at være en yderst kompetent men ubehagelig og skånselsløs chef.

monday-diskussion-over-skrivebord

Hun står for selve galla arrangementet, hvor hver detalje bliver arrangeret til perfektion. Herunder gæstelisten, med de store stjerner som Rihanna, Kanye West, George Clooney, Anne Hathaway, Kate Hudson, Sara Jessica Parker og hav af andre celebrities. Derudover tager hun sig af bordplanen, menuen, blomsterdekorationer m.v. I filmen lever den 67 årige Wintour op til sit ry. Hun spiller den person, alle tror hun er, siger en af hendes medarbejdere og henviser til filmen om hende The Devil Wears Prada (2006) med Meryl Streep i hovedrollen.

monday-bolton-og-wintour

I filmen ser vi også interviews med store modeskabere som Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld og Jean- Paul Gaultier som alle taler om, hvordan mode og kunst kan forenes.

Mode verdenen bliver ofte betragtet som en overfladisk og triviel branche, men den kan også være dybt professionel og transcenderer til det magiske, hvilket vi ser i filmen. En del af filmen foregår i Beijing, hvor Bolton og Wintour forsøger at overbevise de kinesiske myndigheder om, at China: Through the Looking Glass, som bliver vist i museets afdeling for asiatisk kunst, ikke vil tage fokus fra de mange traditionelle kinesiske kunstgenstande, malerier, kostumer m.v. som museet rummer.

monday-bolton-retter-paa-kjole

The First Monday in May er fascinerende og underholdende, også selv om man ikke interesserer sig for mode. Det der er interessant er ikke celebrities, glamour og glitter, men det kæmpe arbejde, der ligger bag udstillingen og den årlige gallamiddag på The Mets. Filmens helt er uden tvivl, den meget sympatiske og dybt dedikerede Bolton. I en scene ser vi ham gå alene rundt i udstillingen og rette lidt på de smukke kreationer. Udstillingen er hans værk. Efter at have set filmen er man ikke i tvivl: Mode kan være kunst og kan meget vel forenes med andre kunstarter.

Instruktør: Andrew Rossi

Trailer: Foto: 41SHADOWS

Premiere: 8. December 2016