∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Eva Zierau.
The Lobster skiller vandene.
Denne prisbelønnede absurde, makabre og provokerende film befinder sig milevidt fra mainstream og al sund fornuft. Der er uden tvivl en del, der efter at have set filmen, vil tænke. Hvad er det for en gang nonsens, jeg lige har brugt to timer på? Det gjorde jeg.
Første scene. Vi ser en kvinde køre i bil ude på landet. Det regner. Hun standser, står ud af bilen, går ind på en mark og skyder et æsel. Hvad skete der lige dér?
Filmen foregår i nær fremtid. En tid hvor singler er outcasts, og iflg. loven som straf bliver arresteret og deporteret til Hotellet for at finde en partner. Det er for menneskets bedste, lyder systemets begrundelse.
The Lobster stiller med sin sorte deadpan komik spørgsmål til gældende samfundsstrukturer, regeltyranni og et nærmes totalitært tosomhedsregime. Vi befinder os i et absurd univers, der minder om den spanske filminstruktør Buñuels. Man kommer uvægerligt til at tænke på hans surrealistiske film Den Andalusiske Hund(1929).
Ikke nok med at selve historien i The Lobster er dybt bizar. Der er heller ikke nogen af karaktererne, man føler for, så det er svært at lade sig rive med.
Er man ikke begejstret efter de første 20 minutter af filmen, bliver man det sandsynligvis heller ikke efterhånden som filmen skrider frem. Her mister den fokus og bliver endnu mere usammenhængende og vanvittig. Enten kan man lide The Lobster. Eller også kan man ikke.
Instruktør: Yorgos Lathimos
Fotos og trailer: Camera Film
Premiere: 25. august 2016