Kulturkupeen

Tordenskjold – din (gamle sø)røver!

Tordenskjold – din (gamle sø)røver.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Af TOM HARPØTH.

Når man først har vundet over Sverige, hvad er der så tilbage? Året er 1720, stedet er Christianshavn, navnet er Peter Wessel Tordenskjold, viceadmiral i den dansk-norske flåde. Tordenskjold er på toppen af sin karriere som 25-årig, og der er ikke flere udfordringer, ikke flere søslag at vinde, ikke flere heltedåder at udføre. Frustreret og alene med sin kammertjener Kold går Tordenskjold nærmest bersærk i skønne kvinder og fest og rus og ballade. Men der mangler noget.

3DAY_Tordenskiold_01141[1]

© foto: Jiri Hanzl

Kammertjener Kold får Tordenskjold til at gå til psykologen Dr. Mabuse, og der udspiller sig vidunderlige scener mellem de tre mænd, der famler med livet. Mon ikke Tordenskjold skulle få sig en kone og eventuelt nogle børn som kunne fylde det store tomme liv med mening? Kold finder frem til en efter sigende meget formuende engelsk kvinde, Miss Norris, som Tordenskjold modvilligt får som penneven. De aftaler at mødes i Hannover for at se hinanden an. Men Tordenskjold vil egentlig hellere have en hund end en kone.

24DAY_Tordenskiold_00247[1]

© foto: Jiri Hanzl

Filmen fokuserer på Tordenskjolds sidste tre levemåneder og hans og Kolds fælles rejse med diligence fra København til Hannover. Det er ikke kedeligt. Hvor de end kommer hen, er der fest og fejring og skønne kvinder som alle vil i seng med Tordenskjold. Og på rejserne mellem opholdene på store godser og slotte sidder de to, viceadmiralen og kammertjeneren, og filosoferer over meningen med livet, døden og kærligheden. Tordenskjold er en selvbevidst, selvsikker, sexfikseret, selvglad sjover, som underholder som en anden performancekunstner ved alle de baller og fester, der afholdes til hans ære. Og han er god. God til at forføre publikum, den enkelte såvel som hele flokken. Han er entertaineren, der tør alt, og gør alt, så længe legen er god. Men en sådan fremfærd skaber også fjender. Især hos mænd, der føler sig snydt og bedraget. Tordenskjold er ikke bare dristig, han er også dumdristig. Også i sine søslag er han dumdristig og pokkers heldig med udfaldet, som i andre tilfælde kunne have ført til katastrofer for skibe og mandskaber.

Og i selskabslivet går det heller ikke for godt. Hans fjender laver anslag mod ham, eller er det Kold selv, hvilket Tordenskjold til sidst tror, der laver ballade? Det er et tumultarisk afsnit af Tordenskjolds liv, vi oplever på tætteste hold. Når han mon frem til frøken Norris og de mange kontanter? Her må læseren selv gå i biografen for at få vished.

 




Trailer: © SF-film

Filmen er holdt i et moderne sprog, med slang og moderne gruppeinterview og alskens performance-kunst med salg af merchandise i pausen. Med underlagt heftig rockmusik (og mange andre genrer, skal det siges) som sætter Tordenskjolds publikum og filmens publikum i den rette showstemning. Dialogerne er skarpe, kvinderne underskønne, og de to hovedpersoner er stærke partnere i den asymmetriske relation som viceadmiral og kammertjener byder. Det er både et (senge)kammerspil og en road-movie i karet. Vi ved ikke helt, hvilket mandeideal, der fremstår som vinder i denne barokke duel. Men Peter er stadig det mest populære drengenavn i Danmark.

Titel: Tordenskjold & Kold
Instruktion: Henrik Ruben Genz
Varighed: 98 min
Censur: tilladt over 15 år
Premiere: 28. januar 2016