Kulturkupeen

Vellykket Bang-forestilling på Aarhus Teaters lille scene.


∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Vellykket Bang-forestilling  på Aarhus Teaters lille scene.

Forfatteren og journalisten Herman Bang havde en lidt ugengældt kærlighed til teatret.  Egentlig ville han gerne være skuespiller, blev en sporadisk god teaterinstruktør, en gudbenådet forfatter og en anderledes journalist. Ikke så mærkeligt har to elever på dramatikeruddannelsen i Aarhus kastet sig over et par af Bangs berømte noveller, og instruktøreleven Nina Rudawski har iscenesat med Aarhus Teaters skuespillere.

Bang. Ved Vejen. Aarhus Teater. 2022. Sofia Nolsøe. Foto: Rumle Skafte.

Resultatet er blevet mere end vellykket med forestillingen ”Bang”, i to akter, hvor en dramatisering af ”Ved Vejen” er første del, mens novellen ”De fire djævle” udgør anden del.

”Ved Vejen” sikrer en god blanding af nutidighed og eviggyldighed i den smukke langsommelige rytme med  Sofia Nolsøe som en uimodståelig, sart Katinka Bai.

Scenen er smuk og grå med tæpper hele vejen rundt (på tre sider) i det lille spillested – teatrets mindste. Med en cirkelformet bænk på midten har scenografen Karine Gjerding skabt et abstrakt rum, som kan illudere alt.  Mere skal der nemlig ikke til, for at de gode skuespillere kan skitsere det lille samfund, som Bang uovertruffent fremmaner via beskrivelser og replikker. Ikke uden grund hed hele novellesamlingen fra 1886 ” Stille Eksistenser”.  ”Ved vejen” er på trods af sin neddæmpede rytme kraftfuld, og kærlighedens væsen og uvæsen er ikke til at tage fejl af. For med  hr. Huus’ ankomst til byen får den lungesvage Katinka pludselig øjnene op for, hvad kærlighed kan være.

Bang. Ved Vejen. Aarhus Teater. 2022. Sofia Nolsøe. Foto: Rumle Skafte.

Denne dramatisering af Dicte C. Houmøller får på fineste vis via de fem skuespillere afmystificeret kærlighedens forskellige ansigter. Bang beskriver også den alt for nemme fornægtelse af kærlighedens muligheder, som mange mennesker måske vælger for nemheds skyld.

Den overfladiske hr. Bai er flamboyant spillet af Simon Mathew, og lille Ida Yngst spilles muntert og overskudsagtigt af unge Carla Eleonora Feigenberg. Heroverfor står Mette Døssing inkarnerede   gammeljomfru Louise Ældst. Hun ”nåede ikke” at blive afsat, før hun tilsyneladende afblomstrede, som  samfundets nådesløse dom lyder.

Bang. Ved Vejen. Aarhus Teater. 2022. Foto: Rumle Skafte.

Katinkas ægteskab er ulykkeligt, men i mødet med den tilflyttede forvalter Huus opdager hun, hvad gensidig forståelse betyder, og hun bliver forelsket. Herman Bang var klog på menneskenes behov og tilpasningsevner.

Denne lille forestilling er på alle måder tro mod Bang og en værdig måde at fortolke det lille mesterværk på – ikke mindst takket være Sofia Nolsøes transparente spillestil.

Bang. De fire djævle. Aarhus Teater. 2022. Foto: Rumle Skafte.

I den barske novelle ”De fire djævle” om nogle luftakrobater i Paris med en frygtelig fortid – skrues på scenen op for det teatralske, mens der ikke er så megen plads til de følelser og den individualitet, der også rummes i novellen.

Bang. De fire djævle. Aarhus Teater. 2022. Foto: Rumle Skafte.

Via sminke og bevægelser har skuespillerne ramt den sitrende stemning omkring 1900 (novellen er fra 1890), og også et dekadent forlystelsesliv bliver skitseret. Men jeg ved ikke helt, om det er dækkende for en Bang-dramatisering at være så skrigende i udtrykket.

Med en sammensmeltningen af moderdyret og den kvindelige forfører i en djævelsk rød figur fungerer fortællingen og står som kontrast til de blege, sultne og ulykkelige akrobater. Det fysiske bliver udslagsgivende, mens ordene forsvinder og selve jalousihistorien synes mindre tydelig.

Bang. De fire djævle. Aarhus Teater. 2022. Foto: Rumle Skafte.

Som en ”stileøvelse” og et teatereksperiment sat op imod ”Ved Vejen” med samme skuespillere, instruktør og scenograf bliver denne dramatisering interessant, men jeg ved ikke, hvor bevægende denne anden del  er. De almene følelser, som ”Ved vejen” afdækker, synes hele aftenen værd.

( NB: det mundrette ord DDSKS er vist opfundet af Kulturministeriet og står for den sammenlægning af alle teateruddannelser i Danmark, som fandt sted for få år siden: Den Danske Scenekunstskole.)

Dramatiseret af studerende ved DDSKS, Aarhus, Dramatisk Skrivekunst Dicte C. Houmøller (Ved vejen) og Thor Gunnar Wendtland Henriksen (De fire djævle)

Iscenesættelse af studerende ved DDSKS, KBH, Sceneinstruktion Nina Rudawski

Scenografi & Kostumedesign Katrine Gjerding

Lysdesign Kim Glud

Lyddesign Kim Engelbredt

Koreografi Marie Brolin-Tani og David Price

Medvirkende Sofia Nolsøe, Mette Døssing, Carla Eleonora Feigenberg, Simon Mathew, Rasmus Arved Monrad* (*Studerende ved DDSKS, Aarhus, Skuespil)

Foto Rumle Skafte

www.aarhusteater.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *