Kulturkupeen

Vild med Dans – the Musical i Østre Gasværk.

Kommenteret af Ulla Strømberg.

(6 stjerner til scenografi og kostumer, 5 til danserne og orkestret, 4 til skuespillerne, 3 til instruktøren, musikvalget, sangerne og ingenting til teksten)

Vild med Dans – the Musical.

En fascinerende flot scenografi, dårende kostumer og alle tiders dansere kan desværre ikke gøre det ud for en musical, som ”Vild med Dans – the musical” er annonceret som. Derfor er det ubesvarede spørgsmål, hvorfor spille ”Vild med Dans – the musical” i Østre Gasværk?

Det ser blændende ud! Aldrig har Østre Gasværk været mere indbydende, og slet ikke efter den store renovering. Scenografen Karin Betz har ikke kun fornemmet Vild med Dans-temaet, hun har også forstået rummet, som faktisk er mere end svært at få til at leve som baggrund for teater. Og netop baggrund! Østre Gasværk har endelig fundet sin scenograf.

Vild med dans – the Musical. Østre Gasværk. Foto: Miklos Szabo. 2020.

En art deco væg med plads til både orkester og den nødvendige trappe suppleret af et lysdesign, der siger spar to. Dertil kjoler, der er både delikate, flotte og ganske forskellige, uden på noget tidspunkt at være vulgære. Mageløst.  Men hvad så med resten? Her bliver det sværere. For hvorfor vise ”Vild med Dans” i Østre Gasværk? Tv-showet har igennem snart 15 år i Danmark samlet generationer foran tv-skærmene. For med ”Vild med dans” er der ingen barrierer. Det er så ligetil at følge, som en sportskamp, hvor man kan hænge sig fast i både private detaljer, de enkeltes formåen eller tilfældighedernes spil, for seerne er jo med til at stemme folk hjem.  Det fungerer på tv-skærmen, hjemme i stuen.

Vild med dans – the Musical. Østre Gasværk. Foto: Miklos Szabo. 2020.

Derfor er det nødvendigt med nye ideer og ekstra dramaturgiske vrid til for at skabe teater ud af denne tv-succes. Men dramatikeren Thomas Markmann, eller andre bagmænd, har tilsyneladende højst haft en lille ekstra historie, som nærmest er lånt fra ”A Chorus Line”, den legendariske musical fra midten af 1970erne og senere film. En fantastisk dansemusical, hvor koreografens eks-kone vil være med, selv om hun er ved at blive lidt moden. Her i Østre Gasværk er kønsrollerne dog byttet om.

Vild med dans – the Musical. Østre Gasværk. Foto: Miklos Szabo. 2020.

Med i forestillingen er nogle skuespillere og uden om de fantastiske dansere. For danse, det kan de, og koreografien (og kostumerne) giver dem frie udfoldelsesmuligheder, mens spotlys følger dem. Når der er dans, slapper vi af og læner os tilbage. Men i de mellemliggende scener, hvor Troels Thorsen må bakse med en kedelig figur som opvarmer, og altid søde Camilla Bendix skal agere eks til den, på enhver scene, driftsikre Niels Ellegaard. Det er bare ikke nok. For de nærmest ikke-eksisterende dialoger kan ikke holde dampen oppe. Hvor ”Vild med Dans” (ligesom ”X-Factor”) ikke mindst lever højt på de excentriske dommere – er disse snakkemaskiner slet ikke med her. De ville ellers kunne skabe ”modstand”, men nej. Meget mærkeligt.

Vild med dans – the Musical. Østre Gasværk. Foto: Miklos Szabo. 2020.

Musical er det ikke. Hverken dansere eller skuespillere synger, men derimod to indforskrevne sangere, James Sampson og Gry Trampedach som meget lidt ”performative” bare står, som optrådte de på en sløv, lukningstruet natklub.  Orkestret, derimod, under ledelse af Mikkel Gomard, er yderst velfungerende og medrivende i det meget varierede repertoire, der rækker over næsten 100 års popmusik iblandet lidt klassiske toner.

Men hvilke toptunede dansere. Michael Olesen, som er professionel danser  (fra Vild med Dans i tv) brillerer ved også at være en god skuespiller, og ligeså Morten Kjeldgaard og Asta Björk Ivarsdottir. Upåklagelige indsatser. Også tv-værten Mille Gori yder en lydefri, lidt cool, indsats  som værtinden, der også kan danse og udføre luftakrobatik.

Alt ville være ok, hvis det bare var et flot danseshow. Men hvor har den intellektuelle instruktør Rolf Heim gemt sig? Han plejer ellers at være god til at forrykke og skubbe til det gammelkendte.

Så tak til scenografen, danserne og lysdesigneren. Bare ærgerligt med det forsvundne dramatiske plot.

 

Based on a BBC originated format. BBC Studios retains the Live Events rights to this format globally.

Medvirkende

Morten Kjeldgaard, Michael Olesen, Asta Björk, Mille Gori, Niels Ellegaard, Lise Koefoed, Troels Thorsen, Camilla Bendix, Iben Dorner, Katrine Nørgaard, Rasmus Grandt, Anete Lotus Jensen og Troels Graakjær

Instruktør/Rolf Heim

Dramatiker/Thomas Markmann

Scenograf & kostumedesigner/Karin Betz

Koreograf/Peter Friis

Musikalsk arrangør/Mikkel Gomard

Orkesterarrangører/Mikkel Gomard og Daniel Johannes Johansson

Sangere/James Sampson og Gry Trampedach

Musikere

Daniel Johannes Johansson, Frederick Menzies, Lars Vissing, Hans Find Møller, Eliel Lazo, Aske Drasbæk, Yohanier Ramón, Søren Reiff, Jens Gotholdt m.fl.

www.osterbroteater.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *