Barn

∗∗∗∗∗

Vi befinder os i Norge lidt udenfor Oslo på en fodboldbane tilknyttet en lokal skole. Underlægningsmusikken er truende. Nogle børn og voksne står bøjet over en dreng, der ligger livløs på jorden. En pige løber derfra. En af de voksne indhenter hende og fører hende tilbage til stedet. Politi og ambulance ankommer, og pigen bliver ført med på politistationen.

Starten på filmen Barn om den 13 årige pige Lykke(Ella Øverbye), der på fodboldbanen har slået sin klassekammerat Jamie med sin skoletaske, hvilket viser sig at få fatale følger.

Hvorfor slog hun ham? Hvordan kunne det overhovedet ske, når der var en gårdvagt til stede, og hvorledes håndterer de involverede familier, skolen og lokalsamfundet en situation som denne? Dette er essensen af filmen Barn, der varer 157 minutter, hvor man sidder naglet fast i sædet og følger et psykologisk højspændt drama.

Ud over hovedplottet er der flere side plots. Skolens leder den venstreorienterede og idealistiske Liv(Henriette Steenstrup) har et hemmeligt forhold til Jamies far Karl Erik(Thorbjørn Harr), som er en fremtrædende politiker for Fremskridtspartiet. Livs bror Anders(Jan Gunnar Røise) arbejder også på skolen og havde netop gårdvagt den dag. Han føler sig stærkt skyldbetynget. Lykkes forældre føler sig magtesløse og helt uforstående overfor det skete. Hvordan kunne deres datter udøve en sådan aggression mod en klassekammerat?

Filmen giver stof til eftertanke og en god indsigt i, hvad der rør sig i store børn i dag. I en scene siger Lykke om hele sagen: Jeg vil bare sove og være tynd.

Vi ser gang på gang billeder af fodboldmålet, hvor episoden skete. Først med afspærring siden uden. Et godt greb, der hele tiden tager os tilbage til historiens kerne. Og det er godt, fordi filmen ud over de nævnte plots kommer ind på flere temaer herunder unge pigers brug af Instagram, mobning, homoseksualitet, nepotisme mv. Det bliver lidt for meget og for overfladisk.

Når det er sagt er Barn en film ud over det sædvanlige. Gribende og tankevækkende. Et moderne psykologisk drama der lige så godt kunne være foregået her i Danmark. Det slår en, hvor meget vi nordboere faktisk ligner hinanden.

Filmes instruktør Johan Haugerud, der tidligere har instrueret en række prisvindende kortfilm og spillefilm har med filmen ønsket at fokusere på de magtubalancer, der er baseret på samfundsklasse, uddannelse, indkomst, helbred, alder, vægt udseende, køn, religion og nationalitet m.v. Alt sammen parametre i det statusdiagram, som vi alle på en eller flere måder ligger under.

Filmen fik mig til at tænke på den svenske film Force Majeure(2014). Et moderne svensk psykologisk drama, hvor vi var vidne til en familie i opløsning forårsaget af en udefrakommende ulykke.

Barn er en film, der gør indtryk. Gå ind og se den.

Instruktør: Johan Haugerud