Wonder Wheel

∗ ∗ ∗

Woody Allen har de sidste 50 år stort set lavet en film om året. Heriblandt klassikere som, Annie Hall(1977) ), Manhattan( 1979)  og Hannah and her Sisters( 1986). Af hans nyere film kan nævnes Blue Jasmine(2013) Magic in the Moonlight(2014).

Hans nyeste film Wonder Wheel hører ikke til hans bedste. Filmen fortæller historien om den ulykkelige 40 årige servitrice Ginny(Kate Winslet), der er gift med Humpty(Jim Belush), som er  operatør på et pariserhjul i forlystelsesparken på Coney Island udenfor NY. Ginny, der er tidligere skuespiller arbejder på en restaurant. Fra sit første ægteskab har hun en 12 årig søn med store adfærdsproblemer, der bor hos dem. Ginny og Humpty skændes meget, og pengene er knappe. Snart indleder Ginny et stormfuldt forhold til den unge flotte livredder Micky(Justin Timberlake). En dag flytter Humpfreys 22 årige datter Carolina ind hos dem. Hun har for år tilbage, til farens store fortrydelse, giftet sig med en gangster, og er nu på flugt fra ham.

En typisk Woody Allen historie med meget forskellige karakterer hvis liv flettes sammen på kryds og tværs. Micky er vores voiceover. Det er ham, der fortæller historien, og han ser direkte ind i kameraet for ligesom at sikre sig, at vi er med.

Tonen i filmen er forstemmende. Når man går ind og ser en Woody Allen film, har man en vis forventning om, at den er sjov. Allens signatur er ofte den hurtigtalende, neurotiske, morsomme jødiske newyorker. Det kan vi godt glemme alt om i Wonder Wheel. Det er i bund og grund nogle ulykkelige skæbner filmen portrætterer.

Kate Winslet yder som Ginny en pragtpræstation ikke mindst i en bevægende scene i slutningen af filme . Winslet er bl.a. kendt for at portrættere stærke kvindelige karakterer f.eks. i The Reader (2008). I Wonder Wheeler er Ginny på sammenbruddets rand, hvilket bliver portrætteret med en intensitet og nerve,. Hun er den mest interessante karakter i filmen. Både når hun siger noget, og når hun ikke gør det. Hendes ansigtsudtryk er som en åben bog.

Filmens visuelle udtryk er flot. Samtidig med at vi får et nostalgisk indtryk af tiden dengang i 50erne, er der fuld knald på farverne i forlystelsesparken. Ginny´s og Humpty´s lejlighed undtaget. Den ligger meget symbolsk i skyggen af det store Wonder Wheel.

Havde filmen været lavet af en ukendt instruktør og manuskriptforfatter med ukendte skuespillere, havde den nok ikke holdt vand. Det tog et stykke tid, før jeg blev grebet af den. Den har ikke den lethed, selvironi og charme som mange af Woody Allens andre film har, men den skal nok alligevel trække hans mange af hans fans i biografen. Wonder Wheel får tre store stjerner.

Instruktør: Woody Allen

Fotos og billeder: Scanbox Entertainment

Premiere: 25. december 2017