Amundsen

∗∗∗∗

Den norske opdagelsesrejsende og polarforsker Roald Amundsen(1872-1928) ville være den første. Den første til at opdage Nordpolen og Sydpolen. Roald(Sverre Hagen) og hans bror Leon(Christian Rubeck)  kom fra en rig skibsreder familie. I barndomshjemmet stod en globus, med to huller, der signalerede uudforsket land, et øverst og et nederst. Roald besluttede sig allerede tidligt for, at ville være det første menneske, som satte foden på Nordpolen. Da han blev overhalet indenom af andre opdagelsesrejsende, skiftede han og hans mandskab kurs og drog mod Sydpolen, hvor det lykkedes dem som de første mennesker nogensinde at nå dette øde område.

Amundsen er en film om manden bag de mange polarekspeditioner, men også et personligt portræt af et menneske, der ikke skyede noget for at nå sit mål.

Filmen, der er baseret på virkelige hændelser, starter med et flystyrt i 1928. I Flyet sidder Roald og en anden mand. De er ude at lede efter den forsvunden italienske polarforsker Umberto Nobile. Den scene vender vi tilbage til i slutningen af filmen.

Historien om Amundsen bliver fortalt af Leon, som i begyndelsen deltog i Roalds mindre ekspeditioner, bl.a. en hvor Leon reddede Roalds liv i en snestorm. Efterhånden som Roald bliver mere og mere ambitiøs, beslutter Leon sig for fra sidelinjen i Norge og bistå Roald med at fuldføre sine drømme. Ikke mindst økonomisk. Polar forskning er en meget omkostningstung beskæftigelse.

Da Leon en aften besøger Roalds hus, finder han Roalds kæreste, Bess(Katherine Waterston) alene hjemme. De kender ikke hinanden i forvejen. Hun ved slet ikke at Roald har en bror. Leon fortæller hende og os den sande historie om Roald herunder om brødrenes indbyrdes anstrengte forhold til hinanden.

På det personlige plan er Roald ikke just en helt. Han er løgnagtig, egoistisk og usympatisk, så på det menneskelige plan scorer han ikke højt. Vi ser ham på en af hans ekspeditioner tage to små fattige inuit-piger med hjem til Norge, hvor de flytter ind hos ham og går i skole i en årrække. Senere sender han dem tilbage igen. Ikke just en kærlig gestus. Men han kan noget andet. Hans imponerende viljestyrke gør ham, sammen med sit hold, til de første mennesker, der sætter deres fødder på Sydpolen, og han fortsætter ufortrødent sit virke til sin død.

Under hele filmen fornemmer man Roalds jalousi over for to andre store opdagelsesrejsende på den tid. Den ene er Fridtjof Nansen, en norsk opdagelsesrejsende og nobelpristager, og som i 1888 krydsede Grønland på langrendsski. Den anden er den britiske opdagelsesrejsende Robert Scott, der 1901-04 ledede Discovery-ekspeditionen til Antarktis og i 1910 drog på endnu en polarekspedition og nåede Sydpolen på slæde sammen med fire ledsagere.

Amundsen er en interessant film om et sammensat menneske, der blev hyldet af den norske befolkning herunder ikke mindst af den norske konge. Amundsen var en folkehelt, der både kunne begå sig på de royale bonede gulve og under de mest primitive forhold i bidende kulde i verdens polar områder. Der er tale om en film med masser af kontraster.

Filmens instruktør er Espen Sandberg som bl.a. er kendt for Pirates of the Caribbean(2017) og Kontiki(2012).

På det visuelle plan havde jeg nok personligt forventet mere fokus på den enestående natur fremfor de mange konfliktfyldte scener.

Alt i alt dog en tankevækkende og god film.