Kulturkupeen

Ballet og bobler – foråret 2019. Sød eftermiddag på Gamle Scene.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Ballet og bobler – foråret 2019.

Sød balleteftermiddag på Gamle Scene – med både moderne ord, klassiske toner og klassisk modern dance.

Når den Kongelige Ballet har lært af sine ”fejltagelser” må man kvittere. Sidste år var vist første gang med eftermiddagsprogrammet ”Ballet og bobler”, dvs. champagne i plasticglas (eller hyldebærsaft) og så lidt ord, lidt toner – og masser af trin.  Sidste år var programmet lidt disharmonisk. Sådan er det ikke nu. Årets program harmoner rigtig godt og kunne sagtens have haft overskriften ”Spirende begær”.

Morten Kirkskov  – her fra forestillingen Scener fra et Ægteskab  med Sofie Graabøl i baggrunden. Det Kongelige Teater. Foto: Natascha Thiera Rydvald.

Med Skuespilchef Morten Kirkskovs fine oplæsning fra den semiselvbiografiske bog ”Kapgang” (2010), er stemningen lagt.  Publikum ler næsten uafbrudt af de egentlig pinlige situationer for Martin, 13 år, der så gerne vil være voksen sammen med den jævnaldrende og lidt højere veninde.  Vejen til at blive voksen var og er ikke spor sjov, men tilsyneladende genkendelig – uanset om man er født i Jylland eller i brokvartererne i København.God start på eftermiddagen.

Chopin kan altid bruges, og bliver det her, på et ret lille flygel rullet ind på scenen med pianisten Alison Smith: ”Fantasie-Impromtu, cis mol”. Ok. Men måske ikke så engageret et spil.  Men med Chopin går man aldrig fejl. Der er så mange billeder i hans toner.

Salmesymfoni. Foto: Henrik Stenberg. Det Kongelige Teater.

Springet til balletten ”Salmesymfoni” fungerer fint.  Engagementet er lyslevende fra første sekund hos de 16 dansere i Jiri Kylians ballet fra 1978 med vidunderlig musik af Igor Stravinsky (på bånd.) Denne eftermiddag er  ”Salmesymfoni” trukket ud af den samlede Kilian-balletaften, ( fra 2017) og det fungerer så fint, ja bedre. Støvet er visket bort. Danserne, ikke mindst herrerne og Ida Praetorius sammen med Liam Redhead, strækker ben og skaber de rette spændinger i forløbet. Er vi til messe? Er vi i et par klostre? Her er både høje bedestole og bedetæpper som baggrund og energisk dans, der synes at afspejle sjælelige kvaler. Et spirende begær.  Vil de væk fra klostrets tunge mure? Vi ved det ikke, men “Salmesymfoni” giver lige netop et fint billede af,  hvad dans og ballet kan,  uden ord blot med danseren, trinene og komponistens kontrapunktiske toner i centrum.

Denne blanding af veloplagt oplæsning, musik som mellemlægspapir og 16 dansere en sen eftermiddag til enhedsprisen kl.175,- på Gamle Scene er mere end anbefalelsesværdigt.

Programmet gentages d. 4. 5. og 6. maj – så for 175 kr. er det bare om at købe nu og få de bedste pladser.

www.kglteater.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.