Kulturkupeen

Dansk kulturpolitik: en stor rodebutik.

Kommentar af Ulla Strømberg.

Dansk kulturpolitik er en rodebutik, senest eksempel er redningskransen til Radio 24/7, kastet ud i dag, fredag d.3.5.

Nu kan jeg ikke lade være med at skrive.  24/7 som DAB-radio med ekstra 70 mill. kr. årligt er dråben.

Først fik vi en kulturminister, Mette Bock, fra et parti, Liberal Alliance, uden en defineret kulturpolitik. Det har medført en slingrevals af dimensioner, som faktisk slår det meste af, hvad vi har set i de seneste mange år. Skiftende kulturministre har også tidligere ladet sig føre rundt af embedsmænd i den administrative manege og blot fået små godbidder, der har tilfredsstillet øjeblikkelige behov for at synes succesrig. Hvem har så styret? Embedsværket og nogle velforberedte politikere fra ikke mindst Dansk Folkeparti.  Ministrene er i omvendt rækkefølge: Bertel Haarder, Marianne Jelved, Uffe Elbæk, Per Stig Møller, Carina Christensen, Brian Mikkelsen – og så er vi tilbage til regeringsskiftet i 2001. For Brian Mikkelsen sad som konservativ kulturminister i næsten 7 år og indførte bl.a. Kulturkanonen til ingen verdens nytte.

Pressefoto fra Kulturstyrelsen.Kulturministeriet. Assistenshuset.

Da kulturminister Mette Bock allerede for flere måneder siden bekendtgjorde, at hun ville til Bruxelles som spidskandidat for det parti, hendes lillebroder bestyrer, demonstrerede hun desværre lidt for tydeligt, at hun ikke troede på sin egen overlevelse som kulturminister eller for den sags skyld som folketingspolitiker.  Men hun nåede at sidde så længe, at ministerpensionen er i hus. Og så af sted til nye opgaver med god aflønning og masser af flyvebilletter.  Her på falderebet har provinsen og ikke mindst det sydligste Danmark fået forskellige lunser. Men mange af de opgaver, som egentlig skulle have været kørt igennem, fadede ud, bl.a. en ny museumslov og en ny teaterlov, for ikke at tale om en kulturpolitisk redegørelse. Det sidste ville dog have været omsonst under de givne omstændigheder.

Så kom medieforliget, hvor DR blev strammet op, og kampen om 24/7 begyndte. Denne nye radiokanal har, på trods af sin nuværende succes, været med til at trække det professionelle niveau ned inden for dansk radio. Da 24/7 gik i gang var det egentlig et ”barn” født ud af den konservative Per Stig Møllers gamle nid og nag til DR. Men straks  begyndte selvsamme DR  at slække på det professionelle niveau. Var det, også for DR, en drøm om at være moderne?  Dårlig udtale, manglende research, uvidenhed og masser af øh‘er og bandeord i diverse rundbordssamtaler med kendisser har kunnet høres på alle kanaler. 24/7 førte dog an, da de åbnede fløjdørene for nye folk, som hurtigt blev kendte, og nogle af dem kan stadig opleves på ”alle platforme”, DR, TV2 og altså 24/7.  Indavl hedder det.

Københavneri syntes Dansk Folkeparti det var, og nok ikke uden grund, for de samme personer med smarte stramme bukser, kasketter og masser af bandeord optræder i talkshows, gættelege og andre snakkeprogrammer, alt optaget i København og omegn. Det medførte, at forlængelsen af den sendetilladelse, som 24/7 har haft i 8 år, efter Dansk Folkepartis mening skulle  gives til en redaktion, hvor mindst 60% af medarbejderne arbejdede mindst 110 km væk fra København.  Et sjovt, drillesygt indfald i en ellers kedelig debat. Og sandelig om det ikke blev en del af medieforliget.

Redaktionen af 24/7, den radiokanal, som Per Stig Møller opfandt og gav til et konsortium, er i sine 8 år blevet forvaltet af Jørgen Ramskov og co. Kvaliteten var lig nul i starten, men for åben mikrofon har kanalen lært af sine fejl og også købt nyhedsoplæsere i DR. Til min ærgrelse er der dog stadigvæk for mange annonceringer før under og efter hvert program. Tror kanalen, at vi er tunghøre eller dumme? Og jeg skal undlade at komme ind på de enkelte programmer.

Præcis som Mette Bock fik kolde fødder for mange måneder siden og erklærede sin exit til EU, kunne Jørgen Ramskov for et par dage siden fortælle, at han, når 24/7s periode udløber til oktober, forlader showet og har fået et andet job, inden for branchen.

Og sandelig, dog lidt forskudt, kan den snart afgåede kulturminister i dag fredag fortælle, at hun har ”fundet” 70 millioner kroner årligt til en DAB-kanal (dvs. sådan noget man hører i køkkenet, men ikke i bilen). Opdraget vil ca. svare til den nuværende 24/7s virkefelt med bl.a. kultur, har Ministeren udtalt!    Jeg har faktisk aldrig hørt noget gennemresearchet kulturelt på 24/7! Så enten er ministeren fejlinformeret, eller også forstår hun og jeg noget forskelligt ved kultur. Da der ikke ligger en kulturpolitisk redegørelse fra ministerens hånd, så ved jeg ikke, hvad hun mener med kultur.

Kort sagt: Kulturpolitisk slingrevals. Den ene dag skal københavneriet afvaskes, den næste dag bliver 24/7 med næsten samme økonomi blot forvist til køkkenregionerne,  mens alle disse yngre, københavnske journalister er sikret deres gode hyre.

Kunne pengene været brugt bedre? Ja, eller lagt på is, til der kommer nogle nye kræfter ind i Assistenshuset, hvor kulturministeriet har haft til huse i nogle årtier.   Det er som om, vi ikke har haft stramninger på kulturområdet. Men det har der været. Det er som om, ministeren kan skalte og valte med vores penge. Det er ikke en privatsag, hvad kulturministeriets midler bruges til i Danmark. Og den forfladigelse, der allerede er sket med radiomediet inden for de seneste 10 år, er sandelig ikke værd at give ekstra statskroner til.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.