Book Club 2

∗∗∗

Vi ser ikke mange film, der har pensionister som hovedrollerne. Ældre mennesker på spillefilm forekommer ofte i biroller, hvor de portrætteres som halvsure og ensomme eller ivrige efter at udøse af deres livsvisdom. Derfor er det alt andet lige opløftende at se en film om en flok aktive mennesker i deres livs efterår. At se rollerne besat af en stribe af kendte og hædrede skuespillere som Jane Fonda, Diane Keaton, Candice Bergen og Mary Steenburgen gør ikke filmen dårligere.

Book Club 2 er efterfølgeren til den første film Book Club fra 2018. Den måtte jo komme. De fire hovedskuespillere Jane Fonda(85 år), Diane Keaton og Candice Bergen(77 år) og Mary Steenburgen(70) er alle stadig i fin form. Og man må sige, at de ser betydeligt yngre ud end deres alder, hvilket de i filmen selv indikerer nok skyldes en fremragende plastikkirurg.

I filmen befinder vi os lige efter Coronatiden. De fire veninder, Vivian(Fonda), Diana(Keaton). Sharon(Bergen) og Carol(Steenburgen), som har siddet isoleret i deres respektive hjem under pandemien, beslutter sig for at fejre deres nyvundne frihed med en tur til Italien. Nærmere betegnet Toscana, Venedig og Rom. Og så har Vivian for øvrigt endelig takket ja til sin ungdomskæreste Arthurs frieri. En vedholdende kæreste fra hendes skoletid. Der er med andre ord meget at fejre.

Book Club 2 er som sin forgænger for overfladisk. En lidt mere nuanceret tilgang til de eksistentielle tanker kvinder gør sig, når de er 70 plus, havde været godt. Spørgsmål som: Fik jeg brugt mit liv på det, jeg gerne ville? Hvad vil jeg gerne nå nu? Hvordan håndterer jeg alderens forfald herunder den usynliggørelse af ældre kvinder, der sker, når de kommer op i årene? Havde man også taget nogle af disse emner op, ville Book Club 2 være langt mere interessant. Det er synd, at spilde så fremragende skuespillere som Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen og Mary Steenburgen på et så tyndt plot.

Når det er sagt, er der nogle pragtfulde optagelser fra Italien. Man får i den grad lyst til at rejse derned og gense de smukke byer og steder.

Skuespilpræstationerne er over en kam fine. Det er nogle meget charmerende livsduelige kvinder, vi har med at gøre.

Filmen er inspireret af Paulo Coelhos bog Alkymisten, hvis tema er at udfordre skæbnen og tage den i egne hænder og finde mulighederne i livets udfordringer.

Det der gør denne film anderledes end de mere traditionelle, feelgood kærlighedsfilm er, at karaktererne i den grad er oppe i årene.

Instruktøren Bill Holderman som også stod bag den første Book Club film har i et interview sagt:   I samfundet, i Hollywood, er der stor aldersdiskrimination, en tro på at din relevans på et bestemt tidspunkt er forbi. Glem samfundet. Hvis du tror på, at der er et kapitel mere, så er den eneste hindring at overvinde dig selv. Med andre ord Carpe Diem, uanset alder. Et godt råd, som vi alle bør efterleve.

Instruktør: Bill Holderman

Premiere: 17.august 2023