Kulturkupeen

Brun Mands Byrde

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Stand up og meget mere på Teater Sort/Hvid.

/Ulla Strømberg.

Forkert fornavn og forkert hudfarve. Så kører lavinen i Danmark.

Her er lidt af alt: improteater, selviscenesættelse, stand up og gammeldags agitationsteater om og med Hassan Preisler.

Ham Hassan må have et stort ego for at turde stå igennem næsten to timer og fortælle det hele, selv om vi nok kun får den halve sandhed om faderen, moderen og siden hen teaterdirektørerne. Undervejs i turboridtet får vi også, sikkert tilsigtet, dårlig samvittighed. Det er jo synd for Hassan, der tilsyneladende ikke kunne finde nogen, der ville skubbe på skuespillerkarrieren. Og alligevel går det godt, for vi sidder jo og ser på ham og klapper!

Er fiktionen den skinbarlige realitet? Og hvad med bogen, som er baggrund for stykket- og som fik stor succes i 2013?

foto: Mathilde Bech. Pressebillede

foto: Mathilde Bech. Pressebillede.

Hvorfor den velspillende, good looking Hassan Preisler har haft så svært ved at få roller, ja det ved vi ikke. Døden kan have mange årsager.

Helt galt går det for ham Hassan, og nu ved vi igen ikke om det er fiktion eller virkelighed, da der ud af ingenting dukker en anden Hassan op med fornavnet Yahya. Ham elsker alle. Han er ikke engang 20 år og blot forfatter. Pludselig er det snarere et spørgsmål om aldersdiskriminering.

Forestillingen er sjov langt hen ad vejen. Vi får dårlig samvittighed, der til sidst måske afløses af en lille smule træthed. Det er synd, for problemstillingen er ikke helt ved siden af. I Danmark er det stadig nemmest at være blondine, 22 år og hedde Camilla. Vi andre kan godt gå hjem. (16.10.2014)

Først på Aarhus Teater – nu på det nye Sort/Hvid (tidl. Caféteatret) indtil beg. af november 2014.

Tekst: Hassan Preisler

Instruktion: Tue Biering

Scenografi: Siggi Óli Pálmason