Kulturkupeen

Cirkusrevyen 2019. På Bakken.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Cirkusrevyen 2019. På Bakken.

Flot ser det ud, suverænt i sine farver, årets revy derude i cirkusteltet på Bakken. Og det er alt andet lige årets revy nr.1. med flest penge og mest prestige på spil – og en forventet publikumstilstrømning på den anden side af de 100.000.

Lisbet Dahl og co. med den nye mand i klassen, Karsten Jansfort, kan deres kram. Ikke et øjeblik ryster de på hånden med James Price som den faste kapelmester. Igen i år er Nina Schiøttz den sprudlende scenograf, der både giver et frisk sommerpust og elegance over hele showet med klare farver. Det starter i hvidt og slutter til allersidst med flotte dybrøde farver til alle i det obligatoriske show up i velsiddende habitter og lange silkekjoler. Det hører med til en sommerrevy i den ambitiøse ende.  Ved pausen er der et formidabelt tableau med mexicanske rober og herredragter – ikke til at stå for.  Det visuelle er i år en uadskillelig del af revyen – hvert nummer ser blændende ud.

Cirkusrevyen 2019. Foto: Henrik Petit

Men uden tekster – og tekster med smæk for skillingen i og bid, så det kan mærkes, går det ikke.

Årets revy er lidt fattig på gode tekster og nye påfund, men den drevne instruktør, Lisbet Dahl, får på en eller anden måde gjort teksterne til en biting ved bl.a. at fokusere på de perfekte afleveringer.

Revyen åbner med en sød historie om det politisk korrekte, men når faktisk i de følgende to timer ikke selv at være politisk ukorrekt. Og det er lidt ærgerligt.  Det ville have været sjovt, hvis man var gået mere til kvinder, caféfolket, forkælede børn, overbetalte embedsmænd og  politikere med enorme pensionsordninger, blyantspengene i Bruxelles, sosu’er med for lange kaffepauser og uduelige, inkompetente ministre m.m. . Men nej. Det er vist for farligt – også i Danmark.

Cirkusrevyen 2019. Foto: Henrik Petit

I stedet bliver det en smuk parodi på hele Danmarks Britta Nielsen – naturligvis sunget helt neddæmpet af Lisbet Dahl. Tænk at det alligevel var så kedeligt at bruge 120 millioner kroner!

Cirkusrevyen 2019. Foto: Henrik Petit

Ulf Pilgaard er elegant som bankdirektøren, der overhovedet ikke kan se noget forkert i hvidvaskningen, men tværtimod blot fortsætter i en ny stilling med højere løn. Super flot og på kornet. Sværere er det med Pilgaards Jørgen Leth parodi, som burde have ligget til cykelbenet. Rigtig ser han ud, men den langsomme stemme mangler – til gengæld er teksten af Vase og Fuglsang ikke dum. Der er hele tiden henvisninger til franske biler, der som bekendt i Danmark har Jørgen Leth som annoncepige og blikfang.

Cirkusrevyen 2019. Foto: Henrik Petit

Heller ikke som Ghita Nørby lægger Lisbet Dahl stemmen i parodihjørnet, men kostumet er eminent i røde maxiflæser. Teksten er desværre bleg og ikke spor overraskende. Lisbet Dahl er til gengæld en diva.

Henrik Lykkegaard er også i år formidabel, bl.a. som Theresa May i en desværre alt for kort sketch. Den måtte godt have varet meget længere. MEN spørgsmålet er hvor den vil fungere, nu hvor hele verden ved, at hun går af i begyndelsen af juni. Helt uimodståelig er Henrik Lykkegaard også som den lille stressede mand, der ikke kan formulere en hel sætning. Det er Lykkegaards egen tekst, et super nummer, hvor vi alle kan genkende os selv.

Cirkusrevyen 2019. Foto: Henrik Petit

Cirkusrevydebutanten Karsten Jansfort har ikke fået de bedste tekster, men klarer sig fint og kan med årene sagtens blive en ligeværdig deltager. Heller ikke Lise Baastrup har de bedste tekster, men –  hvor hun kan synge  og giver den fuld gas i nummeret om de egocentriske yngre mennesker: ”Mig Tid” med tekst af Adam Price og musik af James Price.

Lige før slutningen kommer en stille hyldest til Kim Larsen, smukt sunget af hele holdet klædt i hvidt med en enkel kasket eller to.  Nummeret er  alt for kort – og det er et godt tegn. Vi kedede os ikke – tværtimod.

Men ikke mange ord om koret, balletten med de langbenede piger og tre mænd. I år alt for vulgær efter min smag, og uden udstråling. Synd for en ellers meget trimmet revy.

Cirkusrevyen 2019. Foto: Henrik Petit

Det er ikke cirkusrevyens skyld, at vi har så kedelige politikere og samfundsdebattører, og i øvrigt er der jo blot et par uger til folketingsvalget. Men det politiske mangler lidt i år – og personligt kan jeg allerbedst lide politisk satire. Igen i år viser Lisbet Dahl i øvrigt sin tæft for ikke at kede: Hun kommer  som lille Lars fra Græsted ind og synger tre gange “Tinge Linge Later se til højre – se til venstre se til højre” – og så falder hun ned i et hul. Mere er der ikke at sige – her i maj måned, 2019.

Årets Cirkusrevy er en velsmurt revymaskine, der funkler i sin nutidighed og er eminent til at skjule mangelen på stærke tekster og gode skribenter.  Måske et sindbillede på vor tid: Der er ikke så meget indeni.

 

Medvirkende i Cirkusrevyen 2019

Lisbet Dahl
Ulf Pilgaard
Henrik Lykkegaard
Lise Baastrup
Karsten Jansfort

Instruktør Lisbet Dahl
Kapelmester James Price
Scenograf Nina Schiøttz
Koreograf René Vinther
Kostumier Michael Nøhr

 

Spilleperiode 2019

Premiere: Torsdag den 23. maj
Sidste spilledag: Lørdag den 31. august

Cirkusrevyen 2019 spiller i Aalborg Kongres & Kultur Center fra den 5. til den 8. september.

www.cirkusrevyen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *