David Shrigley og andre med noget på hjerte. CC på Refshaleøen.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Stjernerne gælder kun David Shrighley.

David Shrigley har været min trøst i de seneste måneder! Op til flere gange om dagen poster den britiske kunstner en tegning på Instagram. Altid med humor og et menneskeligt tvist. Hans tegninger har i de seneste måneder været det mest livsbekræftende for mig. Mindst 25.000 andre plejer at ”like” opslagene hver dag og en halv million følger ham.  Vi lever i en global verden. David Shrigley sidder lige nu i Brighton, men forleden mødte jeg ham på Skype, da CC  (Copenhagen Contemporary) i torsdags præsenterede deres nye udstillinger.

David Shrigleys orme i CC, København.

I det store rum på Refshaleøen, i B & Ws gamle hal og Det Kongelige Teaters aflagte scenografisk værksted, har David Shrigley for en stund måttet forlade a4 formatet for at kaste sig ud i en gigantisk ormegård med lyserøde orme. Via luft rejser disse lange orme sig i luften. I alt ligger vel mere end et par hundrede meter orme med en diameter på ca. 40 cm. Materialet er  slikkepindstribet pink nylon. Ormene snor sig rundt i det store rum for at falde sammen med et interval på ca. 5 minutter. Selvfølgelig er der masser af forklaringer på, hvorfor han netop har valgt ormen som symbol på noget, vi både må og skal tage stilling til. Orme er lidt frastødende, ulækre ligefrem, men samtidig er de nyttige i jorden, de gennemgnaver mulden og hjælper på alt muligt andet og indgår i naturens fødekæde.

David Shrigley. Tegnet pink orm. CC. København. 2020.

At ormen også kan give ikke mindst Dagbladet Politikens kulturredaktion forskellige seksuelle associationer må stå for egen regning – var den sympatiske kunstners reaktion på spørgsmålet fra avisens udsendte. Ikke alt i kunstens verden er sex og heldigvis for det.

Nærbillede af David Shrigleys orme i CC, København. 2020.

CCs mission er netop at vise kunst i mammutformat, og det lykkes fint i dette rum.

Samtidig er der måske via disse på en gang venlige og frastødende pinke orme nye folk, som vil stifte bekendtskab med den 45 årige Shrigley. I et rum ved siden af har CC opklistret flere hundrede  af de mange tegninger, jeg netop har glædet mig over i de seneste måneder på nettet. Set samlet på en væg virker tegningerne næsten overvældende. Jeg foretrækker langt tegningerne hver for sig til nærmere studium.

David Shrigleys orme i CC, København. 2020.

Egentlig er Shrigley en udstilling for sig, men passer fint i det samlede tilbud: In Focus: Statements. Og meget apropos Corona-krisen har CC samlet forskellige udsagn  om livet i en kamzone. Faktisk passer de forskellige udtryk på det hele, uanset om det er AIDS, Covid 19 eller Donald Trump, der har været fjenden.

Jenny Holzers bænke. CC i København.2020.

Til kamp mod dem, der ikke vil os det godt, og som nedbryder menneskeheden, lyder den underliggende parole. Men der kommer også lidt retro over det, når en billedkunstner nøjes med at skrive et ord eller et par sætninger på et banner. Så er det kunst, eller det var kunst den gang i en anden kontekst. For 20 år siden var det fantastisk at Jenny Holzer mejslede diverse udsagn ned i granitbænke eller andre satte vimpler op med tekst på. Masser af kunstnere har skrevet et banner med en ikonisk tekst. Ikke mindst derfor synes metoden snart opbrugt.  I dag er det sværere at blive overrasket over  ”et statement”.

Donald Trump som plakatobjekt hos Marylin Minter. CC i København, 2020.

Derfor skal udstillingen ”Statements” med mange ”fine” navne, som bl.a. Jenny Holzer, Yoko Ono og Douglas Coupland, nok mere ses som en historisk manifestation i CC, der samtidig kan indkassere et lille  kryds i karakterbogen på grund af de kendte kunstnere. Men at se et banner på en pløjemark kan ikke ryste så mange. CC har dog placeret manifestationerne  både indendørs og udendørs . Derved kommer der lidt bevægelse om det hele.

Refshaleøen er stadig no mans land, hvor man pludselig møder en truck, der hurtigt kan meje en ned.

Var det ikke for uforlignelige Shrigley, ville det nok være svært at lokke folk til Refshaleøen for at se på moderne kunst i stort format.

In Focus: Statements

Indenfor: 25.06.–30.08.20

Under åben himmel: 25.06.–30.12.20

Følgende kunstnere er repræsenteret i udstillingen:

Monica Bonvicini, Douglas Coupland, Tony Cokes, Jeremy Deller, Sam Durant, John Giorno, Shilpa Gupta, Lise Harlev, Hesselholdt & Mejlvang, Jenny Holzer, Kahlil Joseph, Jacob Kirkegaard, Zoe Leonard, Marilyn Minter, Adrian Piper, Dread Scott, David Shrigley, Yoko Ono.

NB: Lige nu kan David Shrigley også opleves på Arken i udstillingen;: Dyr i Kusnten. Shrigley er i Dk repræsenteret af galleri Nicolai Wallner.