DREAM SCENARIO

∗∗∗∗∗

Dream Scenario handler om fænomenet delte drømme. Et uforklarligt fænomen hvor flere mennesker samtidig kan drømme den samme drøm. Fænomenet er noget, der kan spores langt tilbage i tiden. Der har været flere tilfælde, hvor nære familiemedlemmer herunder tvillinger har registreret at drømme de samme drømme. Det kan godt virke plausibelt, men som i filmen Dream Scenario at flere skoleklasser skulle drømme den samme drøm om en af deres lærere, virker  usandsynligt.

Dette tema er imidlertid blevet til kernen i filmen Dream Scenario, hvor Nicolas Cage spiller den alt dominerende hovedrolle som universitets læreren Paul, der underviser på et amerikansk college. En dag dukker han på besynderlig vis op i hans elevers natlige drømme. Det gentager sig, og snart får den ellers lidt undseelige Paul, der er lektor, men ikke, til hans store fortrydelse har nået at blive professor, nærmest stjernestatus.

Det varer ikke længe, så ligger historien om elevernes drømme om ham på internettet. Da hans natlige optrædener i elevernes drømme tager en uheldig drejning, bliver der vendt op og ned på hans tilværelse.

Dream Scenario er en surrealistisk film, der udvikler sig fra en komedie til en tragedie for Paul og hans familie. Den viser såvel den positive som negative side af berømmelse. I det øjeblik han opnår berømmelse på internettet, har han ikke mulighed for at standse den tsunami af beskeder, omtaler m.v. om ham, som findes der. Han kan kun se måbende til, og inden længe knirker hans ellers harmoniske ægteskab.

Han siger til en af sine kollegaer, som også har drømt om ham: Jeg håber, at jeg opfører mig ordentligt, når jeg popper op i dine drømme. Så er jeg da endelig cool. På et tidspunkt møder han en tidligere kæreste, som fortæller, at hun drømmer om ham hver nat. Selv sover han drømmeløst.

Nicolas Cage yder en fremragende præstation som Poul, der på én gang kan være godheden selv, men andre gange synes at være besat af en ond ånd. Han spiller på mange strenge lige fra den frustrerede lektor, den gode familiefar, over manden med nyvunden stjernestatus til et sandt monster. Cage, der såvel er skuespiller, instruktør samt producer har været i branchen i over 40 år. Han har modtaget et hav af priser for sit virke i filmbranchen herunder en Oscar.

Filmen er på en gang sjov men også ind imellem forbavsende uhyggelig. Det faktum at vi er vidende til elevernes voldsomme mareridt om Pouls truende adfærd gør filmen til lidt af en gyser. Det er ikke en film for sarte sjæle, og den anbefales derfor ikke til børn under syv år

Bag filmen står nordmanden Kristoffer Borgli, som bl.a. har stået bag den absurde komedie Sick of Myself (2022).

Gå endelig ind og se denne velspillede og groteske film.

Instruktør: Kristoffer Borgli