Kulturkupeen

E-Rasmus – Erasmus Montanus som ungdomsteater.

 

Anbefaling af Ulla Strømberg.

 

E-Rasmus – Erasmus Montanus som ungdomsforestilling – hos Vestvolden, Bornholms Teater og Vendsyssel Teater.

Her i 2022 skal 300 året for det professionelle dansksprogede teater fejres. Med Holberg som storleverandør fra slutningen af 1722 til Teatret i Lille Grønnegade har adskillige dramatikere siden holdt fanen højt,  og uendelig mange teatre har spillet Holbergs tekster. I de senere år har flere, også mindre, teatre igen kastet sig over klassikerne, bl.a. Bornholms Teater og Vendsyssel Teater.

Det har fået tre teatre, Vestvolden, Bornholms Teater og Vendsyssel Teater, til at gå sammen om at formidle Holberg til unge på en ny og mere tilgængelig måde sammen med dramatikeren Jens Svane Boutrup og teater- og spilmanden Nils P. Munk.


E-Rasmus. Teater-Vestvolden, Bornholms Teater og Vendsyssel Teater, frit efter Holberg. 2022. Foto: Søren Meisner.

Forestillingen er målrettet unge mennesker, og måske deres forældre, og  har netop haft premiere hos Vestvolden i Hvidovre og vil snart drage til både Hjørring og Rønne.

Som mange ved, kan det være meget svært at fastholde unge teenageres opmærksomhed, ikke mindst i  teatret. Måske er de slet ikke interesserede i at blive klogere, for der er så meget andet, der trækker, bl.a. mobiltelefonen, computeren,  etc.

Med det i baghovedet er “E-Rasmus” skabt hen over Holbergs ”Erasmus Montanus” i et ”ungt” sprog. Dvs. Erasmus er blevet gamer og er i øvrigt super god til det.  Historien er nu, at Rasmus er en ung teenager, der kommer hjem fra sin Efterskole. Han føler, at han kan svæve, for han har jo lige vundet et mesterskab i gaming, spil. Han er nu E-Rasmus, vil kaldes det  og har fået en nye ”familie”, nemlig de jævnaldrende, som han gamer med.

Hjemme er der ingen, der forstår hans sprog, heller ikke  hans lidt syrede sorte påklædning og i det hele taget, hvad han står for. Og Lisbed, den udkårne barndomsveninde, er blevet miljøbevidst og slet ikke til al det tekniske.

Per Degn, der hos Holberg tror, han kan latin, men kun taler volapyk, er her blevet til en mand, der hjælper ældre mennesker med at finde ud af computerens muligheder. Så han ved, hvad edb er. Kontrasten er sigende.


E-Rasmus. Teater-Vestvolden, Bornholms Teater og Vendsyssel Teater,  frit efter Holberg. 2022. Foto: Søren Meisner.

På scenen ser vi et fikst miniunivers i plastic, hvor E-Rasmus i punket, sort tøj fremstår som en ufo, et fremmedlegeme overfor de andre, som er i himmelfarvet trikot, der vel viser tilbage til at alt det, der er oppe i “Skyen”.

Det er sjovt gjort af scenografen Lise Marie Birch og understøtter hele historiens lidt legende stemning. I Hvidovre spilles på gulvet, og der er ikke meget plads. Baggrunden er formet som en skaterbane og kan måske skabe genkendelighed og dermed ”tryghed” hos de unge publikummer.

De fire skuespillere har travlt og må klæ’ om hele tiden i ret nuttet platictøj, men  karikerer deres stemmer lidt for meget. Titelpersonen E-Rasmus, spilles i 140 kms fart af Mathias Bøgelund, men han holder figuren, også i de stille øjeblikke. Sejt.

Heldigvis er der bevaret meget af sjælen fra Holbergs  ”Erasmus Montanus” om den anderledes gut, der til sidst opgiver alle de moderne tanker. Hos Holberg er det som bekendt, at jorden igen er flad som en pandekage,  og her i E-Rasmus bliver den unge mand iklædt den lokale dragt  (himmelagtig tricot og plastic tøj) og må smide det punkede væk. Fremtiden: han bliver hjælpelærer på biblioteket sammen med Per (Degn).


E-Rasmus. Teater Vestvolden, Bornholms Teater og Vendsyssel Teater. frit efter Holberg. 2022. Foto: Søren Meisner.

Det hele tager kun en underholdende time. Og man kan jo have det fromme håb, at de unge publikummer og deres lærere griber fat i den gamle tekst, som jo er fantastisk og også burde kunne læses og spilles for et ungt publikum i dag.

Samlet set vil Holbergs universelle budskab nok nå ud: generationer er og bliver forskellige. Når man rejser ud, kommer nye, sofistikerede  tanker til, som kan være nok så uforståelige for alle dem, som blev hjemme i deres eget hierarki. Og  vælger man at blive der, må man indordne sig – om så jorden er flad, månen er skabt af grøn ost – eller at det, der foregår i cyper space, ikke har nogen som helst indvirken på nogen eller noget.

For at understøtte hele tanken om E-Rasmus og spil og gaming, er der udarbejdet et spil, som enhver kan downloade gratis. Det er skabt af instruktøren Nils P. Munk. Gå til appstore og søg Erasmus.

Jeg prøvede spillet, men er nok ikke vant til at trykke på de knapper, der skulle få den lille, tegnede mand til at gå rundt etc. Men prøv selv, måske er du bedre, for jeg er vist ud i det tekniske lige så gumpetung som Mor Nille og Per Degn.

MEDVIRKENDE
Mathias Bøgelund, Olivia Franciska Fevel Borgels, Martin Bo Lindsten, Clara Ellegaard

TEKST – Frit efter Holberg
Jens Svane Boutrup

SCENOGRAF
Lise Marie Birch

INSTRUKTØR
Nils P. Munk

INSTRUKTØRASSISTENT
Andreas Forne

LYSDESIGNER
Flora Pelle Brandt

LYDDESIGNER
Jonas Jørgensen / Jes Theede.

 

Nb. Der er ingen stjerner, kun anbefaling, da jeg har været involveret i produktionen.

www.vestvolden,dk

www.vendsysselteater.dk

www.bornholmsteater.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *