Hjørringrevyen 50 år

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Hjørringrevyen 2023 – 50 års jubilæum.

Hjørringrevyen 2023. Udsnit af programforside.

Med al mulig tro på fremtiden kan Hjørringrevyen i år fejre 50 års jubilæum – imponerende i en verden, hvor det vitterlig går op og ned. Showbiz er ikke for skolebørn. Revybranchen er hård og ubønhørlig. Men her har Hjørringrevyen med dygtige ledere igennem årene holdt skruen i vandet. I mange år, fra 1979-1994, samlede Per Pallesen hvert år et hold af landets sjoveste kræfter.  I de seneste mere end 10 år har det været pianisten Henrik Baloo Andersen, der hvert år er lykkedes med at have et hold på fire til seks dygtige revykræfter og et velspillende orkester.

Her i jubilæumssæsonen med to Hjørring-debutanter, Christiane Gjellerup Koch og Morten Staugaard. Det er ikke nogen ringe fornyelse, selv om basbarytonen fra Det Kongelige Teater, Morten Staugaard, selvfølgelig skal passe på sin skolede stemme, så er der godt bund i det musikalske.

Gode, ja fremragende er de alle 6, for Morten Staugaard hoppede ind, da Preben Kristensen for få uger siden blev skadet, men han er tilbage og heldigvis for det, men må hverken hoppe, spjætte eller springe. Det klarer til gengæld den vævre Trine Gadeberg til overmål og ligeledes Kasper Le Fevre, der kan det meste – synge, være morsom og tillige stå han bag en række af revyens tekster. Lidt af et multitalent og det har sommerrevyerne altid brug for. Således også med Donald Andersen, der er med i Hjørring for 9. gang.

Hjørring Revyen 2023. Pressefoto: Emilia Therese.

Hjørring revyen 2023 er let og raffineret i det ydre – formfuldendt skabt af veteranen i Hjørring, scenografen Kirsten Brink, der med de lokale kræfter har skabt de mest velsiddende og elegante kostumer, både sommerhabitter og mod slutningen det berømte Elvis-outfit – i et vildt Elvis-nummer for at illustrere det år, hvor det hele begyndte i Hjørring – 1973. Huskede vi det år? Nu gør vi efter revyen.

Scenografisk er der ikke så mange dikkedarer, men et effektivt podie og smukt lys og af og til nogle bagprojektioner i et samlet musikalsk flow.  Det virker som godt teamwork. Instruktøren Birgitte Næss-Schmidt har lydefrit fået showet til at køre.

En sommerrevy er afhængig af tekster, ideer, looket, orkestret, skuespillerne og endnu flere faktorer. I Hjørring er det meste godt, men også her er manglen på de fremragende tekster synlig og mærkbar. Hvad er det, der sker i disse år, hvor aktørerne bliver bedre og bedre, mens teksterne synes ringere og ringere. Er tilliden til publikums intellekt svækket?

Årets bedste nummer i Hjørring er et dobbeltnummer, hvor den nuværende regering er fremstillet som Olsenbanden, skrevet af Kasper Le Fevre. Parodien følges op af en fælles sang om  regeringens løsning på alt: en kommission, i en kommission, i en kommission begavet skrevet af Jan Svarrer.

Her er virkelig et par kandidater  til årets revynummer  og perfekt ensemblespil. Med Trine Gadeberg som Mette F i Egon-kostume, Kasper Le Fevre som en lebendig Jacob Ellemann som Benny og Morten Staugaard, Lars Lykke, som nervøse Kjeld. Dertil en Yvonne, Pia Olsen Dyhr, taget på kornet, spillet poetisk og flot af Christiane Gjellerup Koch i storblomstret. Den efterfølgende Kommissionssang er bare alt for virkelighedstro, lige til at græde over.

Ellers synes denne revy ligesom alle andre, jeg har set i år, at være bange for det indenrigspolitiske. Ærgerligt. Det er,  som om man sigter for lavt og kun tør bruge popidoler og TV som fælles referencerammer. F.eks. har Le Fevre en helt uhyggelig og morsom parodi på tv-værten Mikael Bertelsen og hans samtaler med ”næsten døde” kendisser. Jeg har bevidst ikke set tv-udsendelserne, men lattervækkende er parodien og burde få TV2 og DR til at tænke sig om vdr. de mange selvsmagende studieværter, som alle kanaler er proppet med.

Hjørring Revyen kunne ved premieren med mange gæster fra de tidligere forestillinger, være stolt over de 50 år – og i det nye Vendsyssel Teater er rammerne up to date og lover godt for fremtiden. Men et godt råd: sigt ikke for lavt, hav’ tillid til publikum, for ellers ender vi kun med sketches under bæltestedet og Pop-parodier, og det vil den danske revy ikke kunne overleve på. Den har dog 174 år på bagen og er en institution.

Her ved jubilæet er udkommet en flot bog, der samler de 50 tidligere sæsoner og viser, at det er ikke bare er de 4-6 skuespillere på scenen, der skaber en revy og en succes. Uden opbakning fra baglandet, gode sponsorer, flinke politikere, dygtige teknikere og en stram administration går det slet ikke. Tillige må lokalmiljøet være stolt af revyen.   Det er bogen om de 50 år på bedste vis med til at belyse.

Der spilles til og med slutningen af juli i Hjørring – og der er mulighed for velsmagende mad forud for revyen. Overnatning kan de også klare deroppe.

Revyen er mere end en rejse værd, og så er man jo i nærheden af Vesterhavet, Børglum Kloster, Lønstrup, Skagen og mange flere af de vidunderlige steder, der gør en sommerferie i Danmark til noget helt unik.