Kulturkupeen

Hr. X af Teater Balanz – socialpolitisk gæstespil på Katapult, Aarhus,

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Hr. X af Teater Balanz – gæstespil på Katapult, Aarhus.

En stille onsdag aften i Aarhus i januar 2023 skete der ikke meget i teaterlivet, så heldigvis var der gæstespil hos det lukningstruede Teater Katapult med hjemsted i Godsbanen.

Teaterkunsten skal være markant for at trænge igennem de ganske ucharmerende kommunale omgivelser i Godsbanen, men heldigvis klarede den lille forestilling fra Teater Balanz skærende. For “Hr. X” er en vedkommende, samfundsengagerende forestilling om en moderne dansk mand, en stille eksistens,  klemt imellem at ville gøre en nyttig indsats – og så manglende anerkendelse og klap på skulderen. Manden, der er ”hjemmesygeplejerske”, får stress og går ned – og der bliver han med sin selvskabte terapi, der har dømt ham til at bygge små fuglekasser.

Hr. X. Teater Balanz. 2023. Pressefoto.

Han vil så gerne give andre noget, gøre noget, være nyttig, men systemet hjælper ikke den enkelte. Nu kan fuglene nyde godt af hans minimale overskud. Mens sundhedsvæsenet endnu engang går glip af en tjenstvillig, men dog nedbrudt sundhedsmedarbejder, der kunne have været til gavn.

I monologform med en fin og indimellem opmuntrende musikalsk folketone skabt af svenskeren Bebe Risenfors beskriver skuespilleren Troels Hagen Findsen det meste af tiden med lavmælt stemme  den triste og håbløse situation den danske ældrepleje befinder sig i. For det er sundhedsmedarbejderen, der helt alene møder de syge og de døende – som enten i høj alder tager en mixtur af alle de piller, som systemet har udskrevet for at dulme, eller personen  simpelthen blot sover ind. Almindelig misrøgt eller et slagtilfælde kan også være årsagen. Og så står den enlige sundhedsmedarbejder helt alene over for den døde person.

Det er ikke spor mærkeligt, at det kan være svært at rekruttere nye medarbejdere!

Harald Voetmann har skrevet teksten,  og det var også ham der stod bag Hotel Pro Formas succesfulde  ”Amdulet” forrige år – om en døende mand.

Her klares beretningen i en alt for primitiv dekoration og kun takket være en velfungerende tekst, en indlevet skuespiller samt et charmerende musikalsk sidespor, bliver præstationen til teater.

Det er godt, at der findes den slags teater, men hvorfor sker der ikke noget inden for vort sundhedssystem?  Efter sigende skal der nu nedsættelse en sundhedskommission af den nye SVM regering, en ny  syltekrukke er manøvren blevet kaldt. I mellemtiden kan vi andre blot græmmes og håbe, at den dag, hvor vi selv får brug for ”systemet”, er nogle af problemerne løst, så man måske kan man få en ordentlig behandling og ikke udsætte de yngre sundhedsfolk for en mental nedtur.

Egentlig var der brug for snak og kaffebord efter forestillingen, for trist det var og er emnet og hele fortællingen. En ærkedansk historie, men Teater Balanz, på trods af tilskud fra mange danske fonde og Kulturministeriet,  præsenterer sig på engelsk på deres hjemmeside. Ak, ak.

Og arbejd gerne lidt mere med det visuelle næste gang.

Director: Katrina Bugaj (US/DK)

Performer: Troels Hagen Findsen (DK)

​Composer/Performer: Bebe Risenfors (SE)

​Text: Harald Voetmann (DK)

​Scenography & Visual Design: Siggi Palmason (IS)

​Costumes: Camilla Lind (DK)

Lights: Maria Pi  (DK)

​Scenography assistant: Rikke Bjørn Kehlert (DK)

​Photo: Jan Vesala (SE)

​Consultants: Jakob Bentsen (DK), Jonas Vest (DK) , Christoffer Brenke (NO)

​Additional music and lyrics: H. Voetmann, T. Findsen, B. Andersen, N. F. S. Grundtvig, T. Laub, J. Knudsen and O. Ring

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.