I feel pretty

∗ ∗ ∗

I I feel pretty spiller Amy Schumer den helt almindelige unge kvinde Renee , der som så mange andre kæmper med mindreværdskomplekser. Renee, der iflg. hende selv, har lidt for meget på sidebenene, bor alene i NY og arbejder på en hensygnende postordrevirksomhed. Der er ikke meget glamour over hendes liv. Hun har en drøm. Hun vil være lige så smuk som fotomodellerne.

Tilværelsen er meget nemmere, når man er smuk og slank. Man behøver ikke købe tøj på nettet, fordi forretningerne ikke ligger inde med store størrelse. Det er lettere at få en kæreste. Man får bedre behandling alle steder herunder i butikker og på restauranter, og de spændende jobs ligger bare og venter på en.

Renee går til spinning og en dag, da cyklen braser sammen under hende, falder hun og slår hovedet. Da hun bliver sig selv igen, kigger hun i spejlet og ser en ny Renee. Drømmen er gået i opfyldelse. Hun ser en supertjekket åletynd selvsikker, smuk og begavet ung kvinde, der er parat til at indtage verden. Der er bare ikke andre, der kan se forandringen. Vennerne synes ganske vist hun er blevet lidt mærkelig, men siger ikke noget. Snart viser det sig imidlertid, at troen på at hun er smuk og kniv skarp kan flytte bjerge. Spørgsmålet er, hvad der sker, når hun opdager, at hendes ændrede udseende bare er noget der foregår i hovedet på hende selv.

En film, om unges selvopfattelse og manglende selvtillid, er et godt emne. Selv om vi ikke bryder os om at indrømme det, betyder et godt udseende ufatteligt meget. Det er der ikke noget nyt i. De fleste af har lidt af mindreværdskomplekser. Komplekser der måske forhindrer os i at leve det liv, vi egentlig ønsker. I filmen er der netop en underskøn model, med lavt selvværd og komplekser over sit udseende, som set udefra ikke burde have skyggen af komplekser. I feel pretty er en komedie med noget på hjerte. På den måde adskiller den sig fra en del andre ungdomsfilm, der snarere fokuserer på ungdomskultur end på de unges personlige udvikling.

Den 37 årige Amy Schumer, der ud over at være skuespiller også kan skrive forfatter, stand-up komiker og producer på sit visitkort siger: Det, der tiltrak mig med denne film var budskabet….at få folk til at grine og få det bedre med sig selv, og det synes jeg netop denne historie gør.

I feel pretty er en satire over vores kropskultur. Det er ikke en stor film, men den tager i disse MeToo tider et emne op med stor relevans for mange kvinder. Og så er den ind imellem ret morsom. Den får tre stjerner.

Instruktører: Abby Kohn og Mark Silverstein

Fotos og trailer: Scanbox Entertainment

Premiere: 31. maj 2018