Judy

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

En fantastisk præstation. Rupert Goold har lavet en stærk og medrivende film om Judy Garland og hendes alt for korte liv. Vi møder hende både som barn, hvor hun opdrages efter datidens strenge principper, opdages for sin formidable stemme og bliver overgivet til showbusiness’ værste autoritære, mandlige impresarioer,- og som voksen, hvor hun stråler på scenen, men blegner som omrejsende mor med to børn, der ikke kommer i skole, ikke oplever deres barndom og ikke får kammerater, ordentlig mad og stabilitet i et hjem.

© Scanbox Entertainment A/S

Renée Zellweger er helt formidabel i rollen som Judy Garland. Når hun synger, tier alle. Det er lækker musik, der kommer ud over rampen, og det er smukke billeder, der projiceres af hende. Men der er en meget alvorlig bagside. Judy vil det hele, hun kan med mellemrum det hele, og hun satser det hele.

© Scanbox Entertainment A/S

Hun kan synge, hun kan danse, hun har det, der skal til. Men hun kan ikke passe sine børn på turné. Og hvis hun var mor i dag, ville hun få en bipolær diagnose.

© Scanbox Entertainment A/S

Renée Zellweger formår at udtrykke både det fantastiske i Judy Garlands vokal og det håbløse i hendes projekt. Og man ved ikke, hvor man har hende. Hun skifter på et splitsekund, og vi spørger os selv: ”Er der ikke en voksen til stede?” På spørgsmålet om, hvordan hun prøver at løse sit problem, svarer hun kækt, at hun har prøvet med fire forskellige ægtemænd, men det hjalp ikke. Realitetssans er ikke til stede, men hold da fest hvor kan hun synge. Desværre bruger hun både op- og nedpiller, og ender som misbruger, hvilket fører til hendes alt for tidlige exit fra denne jord i en alder af kun 47 år.
© Scanbox Entertainment A/S
Judy Garland (og Renée Zellweger) er omgivet af mange personer, der nok ikke vil Judys bedste, men hellere vil fremme deres eget projekt. En stor indsats ydes dog af hendes assistent, fremragende spillet af Jessie Buckley, som efter de første skuffende aftalesvigt og nedture fra Judys side forstår hvad der er i spil. Hun er virkelig en støtte. Se denne film og bliv henført og forført, men tro ikke at træerne vokser ’Somewhere over the Rainbow’

©Scanbox Entertainment A/S

Titel: Judy
Instruktion: Rupert Goold