Lønstrup Ladies – lokalkolorit på Vendsyssel Teater.

∗ ∗ ∗ ∗

Endnu en interessant og meget velspillet historie hentet ud af det lokale liv i Vendsyssel: ”Lønstrup Ladies”.

På Vendsyssel Teater føler man sig velkommen, selv om man slet ikke er lokal.  Teaterhuset er kun nogle få år gammelt, men er umiddelbart imødekommende uanset om det er før forestillingen, under eller i pausen.  Foyerområdet med en meget besøgt restaurant fungerer fint til det ofte ret modne publikum – bl.a. med  små indbyggede bænke uden på den cirkelrunde store scene.

Teatersalen er et stort rum, et såkaldt fleksibelt rum, der både kan fungere som theatre in the round og almindelig kuk kasse – eller noget midt imellem.  Denne gang til lokalhistorien ”Lønstrup Ladies” er det en hybrid,  nærmest bygget op i en halvcirkel. Rummet kræver et stort nærvær af skuespillerne og opfindsomhed af scenograf og instruktør. Men alle klarer det flot i ”Lønstrup Ladies”. Også teksten kræver en ekstra indsats at forløse, for dramatikeren Rhea Leman har ikke kun skabt et utal af kvindefigurer: Grethe, Ruth, Liv, Agnes, Ingeborg og Thyra, der springes tillige rundt i tid og sted.

Lønstrup Ladies, Vendsyssel Teater. 2022. Pressefoto.

Hensigten er sympatisk og moderne. Med udgangspunkt i virkelighedens to kusiner med rødder i Lønstrup oprulles det 20. århundredes kvindehistorie på godt og ondt. Da ambitionen er at fortælle om flere kvindeskæbner, bliver der en hel håndfuld kvinder at holde rede på, men indimellem minder deres historier ganske meget om hinanden. Man kan hurtigt blive forvirret, for er de kusiner, søstre og hvilken generation er det nu, de tilhører?  Da flere af skuespillerne også ligner hinanden af statur og mimik, tager det tid som tilskuer at fatte det særegne ved de enkelte kvinder.

Flere danskere (og skandinaver) drog til USA i begyndelsen af det 20. århundrede, men mange kom hjem igen.  Tilsyneladende var kvindeundertrykkelsen ikke så forskellig på det tidspunkt, uanset om stedet var Chicago, Lønstrup eller Lyngby nord for København.

Flere af kvinderne havde den meget forståelige drøm om at stå på egne ben og måske ligefrem blive til noget helt på linje med mændene. Historierne om de enkelte kvinder bliver dog hurtigt lidt flagrende, men instruktøren Ina-Miriam Rosenbaum får skabt en egal forestilling med en ganske raffineret lydside og gode spillesituationer, som er med til at illustrere de enkelte kvinders personligheder.

Marie Mondrup har endnu engang en fin robusthed parret med en synlig skrøbelighed i figurtegningen. Lone Rødbroe følger trop og er både sød, varm og også spids. Interessant samspil. Anna ur Konoy er et livstykke og skaber en sjov figur som kvinden med stort K. Hun er den evige hetære, der elsker mænd og vil prøve det meste, herunder også at være tæt på Al Capone, dengang han styrede hele Chicago.

De lidt utaknemmelige manderoller klares fint af Peter Gilsfort og Kaspar Juel Berg, som begge i sidste ende næsten  bliver sympatiske,  selv når de viser slette karaktertræk.

Fortællingens ramme ligger i nutiden med en vemodig og reserveret ung slægtning, spillet stramt af Nana Skaarup Voss, mens Charlotte Bøving har den utaknemmelige rolle som en vred, rig tante, bedstemoder etc fra Lyngby.

Scenografien er sat på en svær opgave, men lykkes i det meget store rum at skabe gode stemninger og associationer til både Lønstrup Bio, som stadig fungerer, de små huse i Lønstrup, bølgerne omme bag ved og så fornemmelsen af den store damper, symbolet på frihedens land og de mange muligheder. I få sekunder er scenen også omskabt og tager et fiffigt smut til Chicago.

De forskellige emner, som damer får berørt, er blandt andet abort, frigørelse, utroskab og kvinders afhængighed eller frigørelse fra de mænd, som enten er mål for en urealistisk kærlighed  eller opfattes som simple skaffedyr.

Det er en stor opsætning og ambitiøs opsætning, som er blevet en interessant forestilling, der hen ad vejen får fortalt om kvindeliv i det 20. århundrede,  og da handlingen også foregår nær Vesterhavet, er der indimellem på den gode måde lige ved at gå ”Badehotellet” i forestillingen.

Dramatikeren væver med mange tråde, som i sidste ende kommer til at stå lidt i vejen for en ellers klar og lokal udviklingshistorie om kvindeliv. Men Vendsyssel Teater har endnu engang vist vovemod og store ambitioner med nyskreven dramatik og 8 skuespillere på scenen. Alle er kommet godt i havn (eller op på sandstranden). Flot af et lokalforankret teater højt mod nord.

Vendsyssel Teater/ Producent

Marie Mondrup
Anna ur Konoy