Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

∗ ∗ ∗

Special effects og monstre for fuld udblæsning.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children er, som titlen antyder, en film om at være anderledes. Hold fast i det der gør dig unik er filmens budskab. Filmen bygger på Ransom Rigg’s børnebog af samme navn fra 2011. Bogen blev øjeblikkeligt et hit og har solgt over 3,1 mio kopier verden over.

MISS PEREGRINE'S HOME FOR PECULIAR CHILDREN

Det går ikke kedeligt for sig i Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children. Børnene befinder sig i et  fortidigt, sælsomt og overnaturligt univers. Her genlever de igen og igen én speciel dag i fortiden, nemlig den 3. september 1943, hvor tyskerne om aftenen bombede det børnehjem, de bor på. Vores hovedperson og guide gennem filmen er den amerikanske teenager Jake(Asa Butterfield) fra Florida, der lever i nutiden, og lige har mistet sin farfar, Abraham, under mystiske omstændigheder. Abraham og Jake var meget tætte. Abraham fortalte ofte historier om overnaturlige hændelser, han havde oplevet på en ø udenfor Wales under 2. verdenskrig, hvor han var jagerpilot i det engelske forsvar. Jake rejser derfor efter sin farfars død til øen, hvor Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children ligger, og her udspiller der sig et stort drama.

Miss Peregrine har et lige så stort hjerte som overnaturlige kræfter, så siden den 3. september 1943 har hun hver dag kl.17.00 stillet sit ur 24 timer tilbage til datoen før børnehjemmet blev ramt af tyskernes bomber.  Man kommer uværgerligt til at tænke på filmen Groundhog Day(1993) , hvor den samme dag starter forfra i en uendelighed.

I begyndelsen fascineres man af hele dette fantasifulde univers, hvor børnene alle har specielle evner og særheder. En pige er let som en fjer og må have bly i sine sko for at holde sig nede på jorden. En dreng er usynlig. En pige kan få  træer og grøntsager til at gro i løbet af få minutter. Et tvillingepar gemmer sig bag hvide masker og Miss Peregrine kan i nødstilfælde forvandle sig selv til en fugl. Magtfulde skjulte onde kræfter lurer imidlertid lige under overfladen, og Jake, der viser sig at kunne se disse, beslutter sig for at forsøge at redde børnene.

Filmen varer over 2 timer. De første fem kvarter er filmen er både fantasifuld, morsom og spændende, men så går det hele op i special effects, frygtindgydende monstre, og et hæsblæsende tempo, som gør, at det er svært at finde hoved og hale i det hele.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, der vises i 3D, er teknisk flot og imponerende, men i længden mangler filmen struktur og charme. Den kun 19 årige Asa Butterfield er et naturtalent som skuespiller. Han spiller sin rolle totalt overbevisende. På trods sin unge alder har han spillet med i adskillige store film som The Boy in the Striped Pyjamas(2008), Hugo(2011) og  X+Y(2015).

Tim Burton står bag filmen. Han er kendt for film som Edward Saksehånd( 1990) og Batman vender tilbage(1992).

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children får 3 stjerner herfra.

Instruktør: Tim Burton