Kulturkupeen

Rasmus Bjerg – soloshow 2. Turné og i Bremen.

∗ ∗ ∗

 Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Rasmus Bjerg – nyt show  i Bremen og på turné.

Nu er jeg ved at lære det. Er man stand’uper siger man sit navn rigtig mange gange i løbet af et show. Det er ikke en gang – det er ti gange, måske mere. For publikum forventes åbenbart ikke at kunne huske, hvorfor de har lagt 300 kr ved indgangen. Det er så ok, fordi stand’up genren har sine regler. Men når Rasmus Bjerg kommer med sit andet show,  behøvede han egentlig ikke – hverken at sige sit navn eller at lege stand’uper. Han er nemlig en udmærket skuespiller, en rigtig god karakterskuespiller, der kan sine teknikker, som bl.a. indebærer mådehold og økonomisering med midlerne, underforstået teksterne, bevægelser, grimasserne etc.

Rasmus Bjerg. Pressebillede.

Alt det ses og opleves tydeligt i første del af showet. Han har en dukke med, en strikket en af slagsen, og dermed kommer han i gang med en dialog. Efterfølgende får han introduceret sig via sit første show, som i hurtigt tempo ses på skærme. Ok. Men er det fordi der ikke er stof nok til et show nr. to?

Bjerg lover også, at vittigheder og snak ikke går under bæltestedet. Man er derfor ved at blive tryg, da også en 15 årig miljøbevidst datter introduceres (via højtaler)  og får sagt alt det rigtige. Det bliver næsten  feel-good-teater. Dramaturgisk fungerer det med rollerne, hvor Rasmus Bjerg er den usunde, datteren den sunde, han kan lide bøf og vin, mens hun vil have øko, veganermad og redde verden.

Rasmus Bjerg bruger sig selv, sin krop og efter en time er  pausen tiltrængt.

Efter pausen begynder det at køre galt. Nu er det hans helbredsundersøgelse, men værre end det. Nu er det tid til tarmudrensninger, som efterfølges af  et peep show, eller hvad det nu er, med naboens kone. Det kunne vi  (jeg, min ledsager, hendes yngre venner og andre, jeg talte med), godt have undværet. De allerede indtjente og opsparede stjerner begyndte ligeså brutalt, som peep-showet eskalerede, at trille  væk.

Rasmus Bjerg behøver ikke ty til de billigste tricks for at fastholde publikums opmærksomhed.

Hvis jeg var ham, ville jeg luge godt ud i anden halvdel og sætte noget helt andet, substantielt ind.

Rasmus Bjerg er en god skuespiller, der har vist stor,  nuanceret skuespillerkunst bl.a. på Det Kongelige Teater i Dostojevskij-forestillingen ”Kældermennesket” og som hovedrolle i Tom Kristensens ”Hærværk”.  Han er en interessant performer, der kan mere end de fleste. Alt det skal han fastholde og udvikle og ikke gå efter nemme løsninger og de mange penge.

 

HOLDET BAG ”RASMUS BJERG ”VEL-BJERG’ET” BESTÅR AF:

MANUSKRIPT: RASMUS BJERG, THOR BJØRN KREBS OG ANNA BRO.
INSTRUKTION OG DRAMATISERING: MOQI TROLIN
SCENOGRAFI: RAPHAEL FRISENVÆNGE SOLHOLM
MUSIK: ANDERS ØHRSTRØM
ASSISTENT/SUFFLØSE: MIA SONNE FRIIS

www.rasmusbjerg.dk