Tal R på Louisiana

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Det er ikke hver dag en dansk, nulevende kunstner får lov at boltre sig i Louisianas sale. Men Tal R får lov – og er i stand til at vise et stort og alsidigt talent. Han fortæller historier med farver, ikke nødvendigvis noget let forklarligt, men der er så meget gå på mod i hans værker, at man bliver både forvirret og glad.

Tal R på Louisiana. Udsnit. Foto: US.

I det store højloftede udstillingsrum er skabt en labyrint med masser af små hurtige værker og på ydervæggene nogle nye togbilleder, som dog er svære at opfatte, fordi de ikke kan opleves på afstand. –Det må på det kraftigste anbefales at se filmen om tilblivelsen. Men det er i det underjordiske cirkelslag med opstillede skulpturer og ophængte malerier, at der falder ro over udstillingen, og Tal R træder frem.

Tal R på Louisiana. Udsnit. Foto: US.                                                                                           Tal R hedder egentlig Tal Rosenzwaig og blev født i 1967 i Tel Aviv, men året efter kom familien til Danmark. I 1990-erne gik Tal R på Kunstakademiet, og allerede i sine studieår blev han en velanskrevet kunstner hos internationale gallerier. Det som kun lykkes for få – oplevede Tal R,  da han var omkring 30 år gammel.

I dag er han en moden kunstner, og netop sammenstillingen af hans værker viser, hvilket kunsthistorisk fodfæste han også har midt i alt underholdningen. Det ser så legende let ud, og det er jo netop kunsten! Men tag ikke fejl. Tal R. boltrer sig i kunsthistorien og bruger de store koryfæers former og farver og inkorporerer det hele i sit eget univers. Med større eller mindre held, men altid underholdende.

Tal R på Louisiana. Udsnit. Foto: US.

Tal R. er kolorist med farver og formglæde, som er påvirket af virkelighedens genstande og former.

Udstillingen er naturligvis lidt Louisiana-agtig, forstået på den måde, at den både vil være kaotisk med labyrinten og de alt for mange værker og ordentlig med værk- efter værk-ophængningen. Spørgsmålet er, om det er den rette måde at vise en kunstner som Tal R på? Jeg er i tvivl, men Louisiana er selvfølgelig bundet af sine fysiske omstændigheder med de konkrete, funktionelle udstillingsrum af forskellig beskaffenhed – og så 700.000 besøgendes krav om tilgængelighed og forståelighed.

Måske skulle det hele være lidt mere mystisk – lidt mere 1:1 – og ikke denne fornemmelse af veltilrettelagt kunstnerisk stormagasin, hvor man hurtigt kan føle sig som en sekundær gæst.

Men Tal R er robust!   Han kan klare det meste, og han når ud til sit publikum. Mens en lille folkelig bog om hans billedverden ikke havde været af vejen.