Kulturkupeen

Tosca på Malmø Opera.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse Af Ulla Strømberg.

Tosca på Malmø Opera.

Pæn, klassisk og velsunget Tosca i Malmø. Men den nye iscenesættelse mangler både sjæl og nødvendighed.

Det er selvfølgelig ikke nemt at være operachef på et mellemstort teater. Publikum har en begrænset størrelse, mens kulturpolitikerne kræver nye opsætninger hele tiden, og budgettet er næppe så gavmildt. Det betyder, at der skal klippes en hæl… hver gang. I Malmø plejer man dog ikke at mærke begrænsningerne. I de seneste år har jeg oplevet det mest engagerede teater netop på Malmø Operaen, senest ”Höstsonaten” over en Ingmar Bergman film, tidligere bl.a. smukke og æstetiske opsætninger af ”Eugen Onegin” og ”Den flyvende Hollænder” for ikke at nævne ”West Side Story” i Kasper Holtens Iscenesættelse.

Som oftest er der østeuropæiske gæstesangere, som har de store partier i Malmø ved de klassiske operaer. Det gør oplevelsen mindre ”familiær” og engageret, men til gengæld er den musikalske standard høj. Og sådan er det også med denne ”Tosca”, hvor sangerne løber lidt rådvilde rundt på den brede scene, men når det gælder, leverer de varen.

Tosca på Malmø Opera. Pressefoto.

Puccinis ”Tosca” fra 1899 handler om tiden omkring 1800 i Rom. Operaen er blevet næsten ikonisk, så charmerende er musikken, og sådan var det faktisk også med tekstforlægget af Sardou. Skuespillet ”Tosca” var et af Sarah Bernhardts glansnumre.

En mærkelig tekst i operaprogrammet siger, at vor nutid er ligeså usikker som dengang. Men jeg tror nu ikke, at man for tiden fængsler og henretter anderledes tænkende i Rom og omegn. Men lidt nutid skal der åbenbart være i den svenske instruktør Sofia Jupithers iscenesættelse, derfor skærer librettoen endnu mere i ørerne, når Napoleon besynges af personerne i nutidsklæ’r. Det havde nok været fornuftigere at lægge vægt på Toscas kærlighed og den kraft, som kærligheden giver hende, når politidirektøren myrdes, og hun siger farvel til livet.

Tosca på Malmø Opera. Pressefoto.

Alt det kunne være en bagatel, hvis ellers musikken og sangerne kunne henrive publikum, men det lykkedes ikke helt ved premieren.

 

OPERA i tre akter

Musik Giacomo Puccini

Libretto Luigi Illica &Giuseppe Giacosa

Dirigent Steven Sloane/Alexander Joel

Regi Sofia Jupither

Scenografi Erlend Birkeland

Kostym Maria Geber

Ljus Ellen Ruge

ROLLER

Floria Tosca: Lianna Haroutounian/Simge Büyükedes/Shelley Jackson

Mario Cavaradossi: Jonathan Tetelman/Dimitris Paksoglou

Baron Scarpia: Vladislav Sulimsky

Angelotti: Anton Eriksson

Sakristanen: Bengt Krantz

Spoletta: Conny Thimander

Malmö Operakör, Malmö Operas barnkör, Malmö Operaorkester

www.malmoopera.se

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *