Kulturkupeen

Tove! Tove! Tove! i masser af farver og spækket med talent.

∗  ∗  ∗  ∗  ∗

Anmeldelse / Ulla Strømberg.

Først en vellykket premiere i København, så turné i det ganske land, og nu er forestillingen Tove! Tove! Tove! tilbage på Det Kongelige Teater og fortjener at blive set af både Tove Ditlevsen-kendere og nye, potentielle læsere. For Tove! Tove! Tove! er underholdende, moderne og oplysende.

I Sort/hvid – sådan plejer Tove Ditlevsen at blive fremstillet i bogstavlig forstand når hendes historie er blevet fortalt, spillet eller sunget. Men her er det på alle måder i farver.

Pressefoto. Natascha Thiera Rydvad.

Pressefoto. Natascha Thiera Rydvad.

Og netop fordi gruppen Sort Samvittighed, der består af 10 yngre kvinder, tilsyneladende ikke lader sig tynge af så mange historiske refleksioner, går de til materialet uden at tage de kendte forbilleder med. Det er helt befriende. Ingen Tove Maes, ingen Sofie Graabøl, ingen Anne Linnet, ingen snøft og nul fotos fra Hedebygade på Vesterbro.

Scenen er gråmalet med antydninger af de rette designerikoner fra 1960erne med PH, Børge Mogensen etc – og gardinerne giver hurtigt hospitalsassociationer. Fire kvinder er til stede. De er alle Tove med toveparyk, toverullekravesweater og overdimensioneret tove–øjen make up. Og så spiller de ellers, som gjaldt det livet – og døden. For sammen med kærligheden er døden, den skygge som hviler over Tove Ditlevsens ”billede”.

Med Elise Kragerup som instruktør og Jeanett Albeck i rollen som både spiller, musiker og komponist forløses overraskende mange detaljer og finesser i det (glans)billede, vi har af digteren Tove Ditlevsen.   Og de tre andre skuespillere klarer resten: en utroligt varieret superdynamisk Signe Egholm Olsen, en overraskende autentisk Rikke Bilde som den alkoholpåvirket Tove, mens Leila Vestgaard tager sig af en mere stilfærdig Tove.

Det er rigtig tænkt på alle måde at splitte figuren op. En af Ditlevsens erindringsbøger hedder jo også ”Ansigterne”. Og selv om forestillingen tilsyneladende er munter, vises også Ditlevsens svingning imellem dur og mol, sol og mørke, opgange og nedture, for det private smeltede sammen med forfattervirksomheden, bl.a. fordi så meget af hendes litteratur var om ikke selvoplevet, så selvfølt.

Fire ægteskaber, tre børn, en bragende debut som 21-årige med ”Pigesind” og en nekrolog over sig selv som 55 årig og endelig et vellykket selvmord som 58-årig. Det var Toves liv, som her overbevisende demonstreres og spilles for fulde teatersejl. Gå ikke glip af denne oplevelse.

Og så et lille hip til den opfindsomme instruktør Elise Kragerup: Pas på at den eminente teknik, med at få svært tilgængelig t litterært stof gjort spiseligt, ikke ender som manér, når alle sætninger skal gentages én, to eller tre gange som i en anden tv-avis. Sådan var det i ”Sonnetter”, og sådan er det lige ved at blive i ”Tove, Tove, Tove.”

 

Tove! Tove! Tove!

Iscenesættelse Elisa Kragerup

Koreografi Signe Fabricius

Scenografi og kostumedesign Ida Marie Ellekilde

Komponist Jeanett Albeck

Lysdesign Sara Åkerlund Clemmensen

Medvirkende: Jeanett Albeck, Rikke Bilde, Signe Egholm Olsen, Leila Vestgaard

 

Spilles til og med 23. maj. 2015

www.kglteater.dk