Kulturkupeen

Vi, de druknede – musikteater på gæstespil i Marstal.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

“Vi, de druknede” – musikteater på gæstespil i Marstal.

Bevægende Musikteater om lokale skæbner hentet ud af Carsten Jensens bog, men uden hverken sentimentalitet eller direkte underdanig lokalkolorit, selv om tre figurer rager op og ud af romanen: Albert Madsen, Klara Friis og Knud Erik.   

Der er kraft og dæmoni i forestillingen fra første sekund. I en stor, halvnøgen skibshal i havnen i Marstal bænkes vi, 400 mand, for at blive underholdt og belært af den belgiske teatergruppe Walpurgis i samarbejde med Kloppend Hert og Bot, der både tæller belgiere og hollændere. Som navnet på gruppen Walpurgis antyder, så er der et stænk af heksesabbat over det hele: mennesket skal ristes på vej igennem livet mod døden!

Publikum foran Bådeværftet i Marstal på vej til “Vi, de druknede”. Foto: US.

Instruktøren Judith Vindevogel kastede for flere år siden sin kærlighed på Carsten Jensens store roman fra 2006: ”Vi, de druknede”, der beretter om skæbner fra forfatterens hjemby Marstal. Det er ikke behagelige sager, der diskes op med på de mere end 600 sider, som i øvrigt er blevet oversat til mange sprog og læst af tusindvis af begejstrede øjne. For ”Vi, de druknede” beretter om en tid, hvor mænd var mænd, og boede de i søfartsbyen Marstal, måtte de ud og erobre de store have, koste hvad det måtte af sorg, angst, mens kvinder og børn derhjemme ofte levede i forgæves venten. Dermed er ”Vi, de druknede” også en almen historie om menneskets tåbelige mangel på at overveje handlinger og tage ansvar over for de nære og det nære.

Vi, de druknede. Marstal. Foto: Ard Jongsma.

Med musikteatrets og det gamle gruppeteaters mange tricks og muligheder folder teaterversionen sig overraskende og ud og lever ret hurtigt op til teatergruppen Walpurgis’ navn  med vilde, atonale clash,  når uendelig mange og sjove, hjemmelavede musikinstrumenter mødes: symaskinen, der vedligeholder sejlene, de store reb, der også er hentet fra sømandslivet, forlængede strengeinstrumenter og bækkener, skabt af forhåndenværende metal. Oveni har sangerne vidt forskellig skoling bag sig.

Den charmerende stemning understøttes af den store, nøgne hal suppleret med sammenflikkede træplateauer, der illuderer skibe til havs og i havsnød. Tilsammen med de mange spilleres vilde dans, fremstår det også tydeligt: ingen sømand uden overgreb og druknedød.

Vi, de druknede. Marstal. Foto: Ard Jongsma.

Allersmukkest og mest bevægende bliver øjeblikket  midtvejs i forestillingen,  hvor et stort sejl hejses halvt op og hallens bagdør skydes til side: så åbenbarer Smålandsfarvandet sig derude i aftenskumringen. Virkelighed og teater smelter sammen på en lykkelig måde.

Instruktøren har måttet foretage uendelig mange valg og fravalg for at koge bogens 600 sider ned til en genfortælling på 80 minutter. Det er ikke så ligetil, men er lykkes flot med øje for hovedpointen, den reflekterede og ventende kvinde over for de grove mænd, personificeret i Albert Madsen, og de impulsive, som bl.a. den unge Knud Erik.

Vi, de druknede. Marstal. Foto: Ard Jongsma.

Vi føler med skæbnerne og følger musikkens vilde ridt hen over bølgerne og lytter til de fragmentariske tekststrofer og sange på dansk, flamsk, engelsk – og sandelig også lidt cirkusrussisk. Det hele rørt sammen til en grum oplevelse om mænd på havet, kvinder på land og midt imellem håbet for nye generationer.

Ved premieren syntes det som om,forfatteren Carsten Jensen selv var tilfreds med transformationen. Og at regne efter publikums reaktion, og meldingen om udsolgt til alle resterende forestillinger, har de belgiske aktører ramt plet.

”Vi, de druknede” som musikteater er blevet til både en lokal krønike og en universel beskrivelse af livets ubønhørlige tilfældigheder. 

Vi, de druknede. Marstal. Den tomme hal, før forestillingen begynder. Foto: US.

Der spilles kun til d.10. august.  Gid de kunne spille flere gange, det fortjener både forestillingen og publikum.

 

DATO 8., 9., 10. august kl. 20.30
STED HCC Bådeværft, Marstal, Ærø
BILLET 210 kr. / grupper 150 kr. / unge under 25 år 100 kr. – tilkøb af færge: 84 kr.  UDSOLGT (tag evt. chancen i døren)
VARIGHED 90 min. (dørene åbner ca. 20.15)

 

CREDITS

Skabt af WALPURGIS i samarbejde med BOT og Kloppend Hert (BE/NL) og præsenteres i Danmark af Metropolis – Københavns Internationale Teater i samarbejde med BaggårdTeatret, HCC Bådeværft og Marstal Søfartsmuseum.

 

Produktion: WALPURGIS
Co-produktion: BOT, Kloppend Hert & Het Laatste Bedrijf

Koncept & kunstnerisk ledelse: Judith Vindevogel
Crew: Haider Al Timimi, Sam Bogaerts, Stef Depover, Pieter de Praetere, Pieter-Jan De Wyngaert, Doan Hendriks, Geert Jonkers, Ana Naqe, Tomas Postema, Peter Spaepen, Matthias Van de Brul, Job Van Gorkum & Sarah Yu Zeebroek
Scenografi: Stef Depover & Doan Hendriks
Koreograf: Haider Al Timimi
Korleder: Peter Spaepen
Musik: BOT & Peter Spaepen
Kostumer: Johanna Trudzinski i samarbejde med Chaja Dams
Dramaturgi: Kleo Van Ostade & Orlando Verde

www.walpurgis.be

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *