Young Ahmed

∗∗∗∗

Vi ser ret ofte film om clashet mellem muslimske og verdslige værdier. Vinklen er typisk kvindeundertrykkelse i de muslimske miljøer f.eks. film som Brylluppet og Mustang.

I Dardenne brødrenes Young Ahmed er vinklen noget anderledes. Vi befinder os i Belgien, hvor den 13. årige  muslimske Ahmed(Idir Ben Addi) bor i en mindre by med sin mor og søster. Familien er ikke specielt religiøs. I første scene ser vi Ahmed i en belgisk folkeskole. Han får lektiehjælp af den kvindelige lærer Inès (Myriem Akheddiou). Da timen er slut, giver hun ham hånden for sige farvel. Ahmed nægter at tage den. Da hun insisterer på, at et håndtryk er udtryk for almindelig høflighed i Belgien, løber han ud ad døren og hen til en imam, som er ved at oplære Ahmed i den muslimske tro. Imamen fortæller den unge Ahmed, at den vestlige sekulariserings fremmeste formål er at udradere Islam, og at kvinder er andenrangsborgere og dermed urene.

På hjemmefronten vækker Ahmeds religiøse påvirkning, hvor han beder mange gange dagligt, ofte besøger imamen og kalder sin egen mor for luder stærk bekymring. Da han en dag forsøger at angribe Inès med en kniv, bliver han sendt i rehabilitering, hvor der bor andre unge under den kriminelle lavalder, der har været på kant med loven. Om dagen arbejder han på en gård i nærheden. Her møder han den selvstændige teenagepige Louise (Victoria Bluck), som arbejder på gården i sin fritid. Sød musik opstår. Hun nægter imidlertid, at lade sig påvirke af Ahmeds fanatisme.

Young Ahmed er uden underlægningsmusik, hvilket forstærker effekten af filmens nærmest dokumentariske stil. Kameraet er ofte uroligt og scenerne enkle og hverdagsagtige. Stemningen er ikke rar. Man ved aldrig, hvor man har Ahmed. Filmen beskriver på en fin måde kontrasten mellem livet i byen og på landet. Den beskriver også, hvor let det kan være at radikalisere unge, som føler sig udenfor fællesskabet. Ahmed synes ikke at have tætte venner. Han er en enspænder, der har udviklet sig i en uheldig retning. Hans mor siger i en scene: For en måned siden sad Ahmed hjemme og spillede videospil som andre unge på hans alder, nu er ham blevet en konservativ fanatisk muslim.

Slutningen på filmen er lidt af et antiklimaks. Den virker noget fortænkt og forskruet. Når det er sagt, er filmen et godt input i den kontinuerlige indvandrerdebat. Det er en lødig ungdomsfilm, der kan give stof til eftertanke og diskussion blandt de unge.

Idir Ben Addi er glimrende som den hjernevaskede mutte Ahmed, der ikke på noget tidspunkt udtrykker livsmod eller glæde.

De to instruktører, en belgisk duo, bestående af den 69 årige Jean-Pierre Dardenne og den 66 årige Luc Dardenne skriver, producerer og instruerer deres film sammen. De har tidlige vundet to Guldpalmer for filmene Rosetta(1999) og Barnet(2005) ved Cannes festivalen.  Derudover har de mange andre prisbelønnede film på samvittigheden. I 2019 vandt Unge Ahmed prisen for bedste instruktion på Cannes Film Festival.

Young Ahmed giver uden pegefingre eller nemme løsninger et nuanceret indlæg i en vigtig og aktuel debat.

Instruktører: Jean-Pierre Dardenne og Luc Dardenne

Premiere: 18.juni 2019